Mèdia 10/05/2018

Eurovisió 2018 es divideix entre la música i el xou de focs artificials

TVE ha tornat a confiar en ‘OT’ per elegir candidats, una aliança que sempre li dona bona audiència

Alejandra Palés
3 min
Imatge de la primera semifinal d'Eurovisió 2018

Barcelona“La música no són focs artificials, la música són sentiments. Hauríem de canviar-ho i tornar-li el valor que es mereix”. Aquestes van ser les paraules que va pronunciar Salvador Sobral, l’any passat, quan va pujar a l’escenari del Centre Internacional d’Exposicions de Kíev per recollir el micròfon de cristall que el reconeixia com el guanyador de l’edició 2017 d’Eurovisió gràcies al tema 'Amar pelos dois'. Passada l’eufòria del moment, Eurovisió s’enfronta a un nou certamen –que s’emet dissabte a La 1 a partir de les 21.00 hores– que haurà de demostrar si la música és realment el cor de la competició o si ho són la pirotècnia i la geopolítica.

L’Altice Arena de Lisboa acollirà avui la gala en què 26 països competeixen per coronar-se com la millor proposta musical europea de l’any. És la primera vegada que Portugal organitza el festival i el segon cop en tota la història del certamen –la primera va ser l’edició 2015, que es va celebrar a Viena– en què la gala serà conduïda per un grup de quatre dones, les presentadores i actrius Catarina Furtado, Daniela Ruah, Filomena Cautela i Sílvia Alberto. L’elecció de les mestres de cerimònies s’adiu amb l’esperit d’algunes de les cançons que hi concursen enguany: temes reivindicatius que parlen d’empoderament femení, però també d'altres que denuncien la situació dels refugiats i la violència del terrorisme i les guerres.

Potser per deixar clar que la música és el principal ingredient d’Eurovisió, Portugal ha organitzat una vetllada en què participaran primeres espases de la cançó portuguesa i brasilera. Salvador Sobral, que tornarà a pujar a un escenari després de sotmetre’s a un trasplantament de cor, actuarà al costat de Caetano Veloso, un dels grans cantautors de la música internacional i impulsor, juntament amb Gilberto Gil, del tropicalisme, el moviment que fusionava elements de la 'bossa nova', el rock’n'roll, la psicodèlia, la música tradicional de Bahia i el fado portuguès. Precisament aquest últim gènere tindrà un paper destacat a la gala: Mariza i Ana Moura n’interpretaran en el moment inaugural.

El factor ‘OT’ a Eurovisió

Després del fracàs de l’any passat, en què Manel Navarro va quedar en última posició amb 'Do it for your lover' i un gall inesperat, Espanya arriba a Lisboa amb l’esperança de fer un millor paper amb Alfred i Amaia, concursants d’'OT 2017', i el tema 'Tu canción', que reprodueix la seva història d’amor a l’acadèmia. Una proposta intimista que deixa de banda els focs artificials. De fet, tot i que en un principi el número espanyol comptava amb un element de pirotècnia, hi ha renunciat perquè el resultat no s’adeia amb les expectatives, segons ha explicat Gestmusic. La posada en escena ha sigut un dels temes més comentats dels dies d’assajos per als eurofans espanyols, que es queixen que és massa simple i no impacta el públic.

L’aliança entre RTVE i 'OT' per a Eurovisió ha tingut bons resultats anteriorment, tot i que mai s’ha endut el premi gros. Rosa, la guanyadora de la primera edició del 'talent show', va quedar en setena posició amb 'Europe’s living a celebration', Beth ('OT 2') en vuitena amb 'Dime' i Ramon del Castillo ('OT 3') en desena posició amb 'Para llenarme de ti'. Després de Del Castillo, que va competir l’any 2004, Espanya sempre ha quedat per sota del número 15, amb l'excepció de Ruth Lorenzo, que el 2014 va quedar en novena posició, i Pastora Soler, que va quedar en desè lloc.

Més enllà dels resultats al festival, les xifres d’audiència també avalen l’associació. La participació de Rosa ostenta el record de seguiment del festival des del 1992, any en què es va començar a mesurar l’audiència del concurs a Espanya. En aquella ocasió, 12,7 milions d’espectadors van seguir el festival i es va obtenir una quota de pantalla del 80%. També va tenir bons resultats la participació de Beth, la tercera més vista amb 8,7 milions d’espectadors i un 58,4% de quota. La segona posició del podi l’ocupa Chikilicuatre, amb més de 9 milions d’espectadors.

Després d’anys de descens progressiu de l’audiència del festival, RTVE confia que Alfred i Amaia faran que s'hi reenganxi el públic, especialment el més jove, que ha seguit la seva història a través del 'talent show' però, sobretot, per xarxes socials i YouTube.

Tres actuacions clau

Israel

Netta Barzilai, de 25 anys, és la gran favorita per guanyar l’edició 2018 d’Eurovisió, com demostra el fet que des de fa mesos lidera els rànquings de les cases d’apostes. La seva cançó 'Toy' és un himne a l’empoderament femení que juga amb el pop, el k-pop (la música comercial coreana), el hip-hop i el beatbox.

França

Madame Monsieur competeix amb 'Mercy', un tema inspirat en un nadó nigerià nascut en un vaixell de rescat de Metges Sense Fronteres. L’encarregat del seu vestuari i de l’escenografia és Jean-Paul Gaultier.

Xipre

A Eleni Foureira l’han anomenat la 'Beyoncé del Mediterrani'. Aquesta diva del pop grec, tot i que representa Xipre, i el seu tema 'Fuego', són la principal competència d’Israel.

stats