‘Foodie love’, l’amor a foc lent de Coixet

La primera sèrie de la directora barcelonina, que s’estrena a la HBO, barreja romanticisme i menjar

¿Es pot construir una relació a partir de la passió compartida pel menjar? La parella protagonista de Foodie love, la primera aventura televisiva d’Isabel Coixet, es coneix a través d’una aplicació que posa en contacte persones que es consideren foodies (amants del menjar). D’un primer cafè passen a compartir còctels, gelats, pastrami i, fins i tot, menús degustació dels germans Torres. Entre àpat i àpat, la tensió entre tots dos –ella i ell, perquè no se'n revelen els noms– va creixent. Laia Costa i Guillermo Pfening posen cara a aquesta parella amb una relació plena de desencontres. La HBO estrena dimecres aquesta història d’amor cuinada a foc lent que es mou per Barcelona, Roma, França i el Japó.

Durant el rodatge de la sèrie Coixet va definir la sèrie com una història “agredolça amb punts divertits”. Del primer episodi a l’últim, Foodie love es transforma de comèdia romàntica urbana a melodrama sentimental, una transformació que els actors protagonistes vinculen als canvis que experimenta el gènere en els últims anys, amb dramèdies com Fleabag.

Univers Coixet

Per a l’actor argentí Guillermo Pfening, Foodie love és “una comèdia romàntica negra o absurda” perquè “neix des de la dificultat o la negació”. “Després de cada cita s’autoconvencen que la relació no funciona”, explica Laia Costa, una de les actrius catalanes amb més projecció internacional. “Són personatges molt neuròtics i no aconsegueixen tenir una conversa 100% honesta”, remarca, i reconeix que el seu personatge, una dona que treballa en una editorial, està molt aferrada a una màscara que s’ha creat per poder tirar endavant. “Té moltes inseguretats i molts complexos a l’hora de ser honesta, tot i que sigui de manera inconscient”, afirma. L’encarregat de descobrir què s’amaga rere la ironia d’aquesta dona és el personatge de Pfening. “És un romàntic, un home que viu un moment de cerca”, explica l’actor argentí, que afegeix que el personatge de Costa aconsegueix obrir “les portes que tenia tancades”.

A mesura que avança la sèrie, que gravita gairebé totalment al voltant de la parella, els espectadors són testimonis de com les prevencions i les cuirasses de tots dos es van trencant.

La sèrie, la primera ficció espanyola que estrena la HBO, és un recull d’alguns dels elements més característics de la filmografia i l’univers d’Isabel Coixet. La directora barcelonina, a qui anteriorment li havien ofert dirigir capítols de Homeland, True blood i Narcos, ha bolcat en el viatge gastronòmic dels dos protagonistes els seus gustos personals i reconeix que només va incloure aquells plats i menjars que a ella li agraden, i va deixar de banda els aliments que no sol consumir. Així, a la sèrie apareixen llocs ben barcelonins com la cafeteria Espai Joliu, al Poblenou, el restaurant Cocina Hermanos Torres, el bar La Pepita de Gràcia i el Paradiso del Born. Totes les localitzacions són reals, a excepció d’un bar de ramen recreat.

“Amb la sèrie hem descobert que ser foodie, més enllà del postureig, és tenir curiositat per la relació amb el menjar”, explica Costa, que assegura que al costat de Coixet ha après que ser amant de la gastronomia no vol dir necessàriament gastar-s'hi molts diners, sinó que també pot ser “voltar i observar què mengen els locals i tastar plats encara que no sàpigues ni pronunciar-los”. Els dos actors protagonistes confessen que les setmanes prèvies al rodatge van tenir pocs assajos i molts dinars compartits.

A banda de plasmar la seva guia gurmet personal i explorar la sensualitat d’un bon menjar, Coixet recupera algunes de les seves obsessions com la fascinació pel Japó, que ja va explorar a la pel·lícula Mapa dels sons de Tòquio. També hi ha picades d’ullet als seus seguidors com els cameos de Greta Fernández i Natalia de Molina, les protagonistes d’ Elisa y Marcela (Netflix), l’última pel·lícula de Coixet. “És veritat que hi he posat moltes coses de mi, de les meves obsessions i de coses que he viscut, sobretot en el personatge d’ell”, reconeix la directora, que confessa que fer Foodie love ha sigut una de les experiències “més divertides i gratificants” de la seva carrera.

Si es tracta de definir la sèrie amb un plat, Costa ho té clar: “Hauria de ser alguna cosa japonesa, segurament un ramen”. “Sí, perquè té de tot”, remarca Pfening. Foodie love s’estrena després d’haver aconseguit dos primers petits èxits: abans que l’hagin vist els espectadors ja s’ha endut una nominació a la millor sèrie dramàtica i una altra a la millor actriu per a Laia Costa.

Més continguts de