Publicitat
Publicitat

DÍGITS I ANDRÒMINES

IFA 2017: la teva cuina és més intel·ligent que tu

Després de veure aquestes andròmines al saló IFA de Berlín, quan tornes a casa és inevitable pensar que la teva cuina està antiquada

Una nevera Panasonic que et porta fins al sofà la cervesa que li has demanat. Una rentadora Samsung que demana la reposició de detergent a Amazon abans de quedar-se’n sense i et recomana al mòbil el programa de rentat més adequat per a les peces de roba que hi has posat, després de pesar-les. Un rentaplats de la mateixa marca que substitueix el gir dels aspersors per un desplaçament longitudinal, per tal d’arribar millor a la vaixella situada als racons de l’aparell. Una nevera LG que es pot obrir passant-hi el peu per sota, com els maleters d’alguns cotxes, quan tens les mans ocupades amb una safata. Una vinoteca Haier sense compressor per evitar vibracions que pertorbin el repòs del vi que conté. Una cafetera Siemens amb aplicació mòbil per recollir les comandes dels comensals i anar-les preparant per ordre. Després de veure aquestes andròmines al saló IFA de Berlín, quan tornes a casa és inevitable pensar que la teva cuina està antiquada, malgrat que la trobessis moderna abans de marxar.

Intel·ligents i més ecològics

Els electrodomèstics han tornat a concentrar la innovació a la gran fira europea de l’electrònica de consum: s’hi formalitzen comandes per valor de 4.500 milions d’euros, més que en qualsevol altre certamen mundial del ram. Nascuda a la dècada dels 20 del segle passat com a saló dedicat a la ràdio -i posteriorment a la televisió-, IFA va incorporar l’any 2008 els aparells de gamma blanca i marró, i en aquests 10 anys ha duplicat l’espai que ocupen i triplicat la quantitat de marques del segment que hi exposen. Estalvi d’energia i connectivitat són els arguments principals per incentivar les vendes, que segons la consultora GfK aquest any assoliran al món un volum de 887.000 milions d’euros, un 4% més que l’any passat. Reinhard Zinkann, copropietari de Miele, recorda que rentar els plats amb màquina consumeix la meitat d’electricitat i una desena part d’aigua que fer-ho a mà, i assegura que si el 65% de les cases europees tinguessin rentaplats (ara en són el 45%), el continent estalviaria cada any 28 terawatts per hora, 10 vegades més del que la Comissió Europea espera guanyar amb la implantació d’una nova etiqueta d’eficiència energètica. La majoria de les marques ja promouen consums per sota de la categoria A+++, la més exigent. Samsung, per exemple, diu que les seves noves rentadores QDrive, amb una placa posterior que gira en sentit contrari a la resta del tambor per agitar la roba en profunditat a més de fer-ho lateralment, aconsegueixen la mateixa neteja en la meitat de temps i gastant un 20% menys d’electricitat.

La incorporació de funcions avançades als grans electrodomèstics de la llar (rentadora, nevera, rentaplats i forn) ja no és només una anècdota: aquest any els aparells connectats representaran el 5,2% del valor total de les vendes a Europa; molt per darrere del 13,6% de la regió Àsia-Pacífic, però quatre vegades més que fa només dos anys. De fet, una de les tendències que es consolida a IFA és la digitalització de les marques tradicionals. Són habituals els aparells controlables amb aplicació mòbil o bé amb un o més majordoms digitals dels gegants nord-americans d’internet: Amazon ha tingut a Berlín estand propi per captar desenvolupadors d’aplicacions domòtiques, un moviment lògic tenint en compte que l’alemany és un dels dos idiomes que parla la seva plataforma Alexa. Liebherr fins i tot hi ha presentat una càmera per posar a dins de la nevera i veure des del supermercat si hem de comprar ous o llet, i un altaveu intel·ligent propi compatible amb l’assistent d’Amazon.

Més enllà de la cuina

El mateix fenomen de digitalizació de les marques establertes s’observa fora de les cuines: la francesa Somfy ha creat una gamma completa de seguretat domèstica a partir del controlador dels seus tendals i persianes automàtics. I l’alemanya Gardena ha llançat programadors de reg i un robot tallador de gespa configurables des del telèfon mòbil. La internet de les coses surt a la terrassa i al jardí, i allà s’ha trobat amb la internet de les mascotes: la firma taiwanesa Acer, que ja tenia un dispensador intel·ligent de pinso i un collar localitzador GPS per a animals domèstics, ha presentat a IFA un wearable per enregistrar l’activitat física del teu gat o gos, que t’avisa al mòbil quan detecta alguna anomalia en el seu comportament.

I per monitoritzar l’exercici dels amos de les mascotes també n’hi ha per donar i per vendre: Samsung ha seguit els passos d’Apple i ha orientat la nova generació dels seus dispositius Gear cap als usuaris més esportistes; ara són submergibles i detecten les variables característiques de la natació. El nou rellotge Gear Sport és també una mica més petit que el model anterior Gear S3, probablement amb la intenció d’atreure el públic femení.

En matèria de so, a IFA ja costa veure-hi cables: el contingut viatja des del telèfon a les orelles per Bluetooth, com els nous auriculars Sony, els primers de botó amb cancel·lació activa de soroll, o el model Panasonic amb estètica retro. O bé directament des d’internet per wifi: tant Panasonic com Sony han presentat altaveus amb funcions multihabitació connectats al majordom digital Google Assistant, però la veritat és que milloren poc o gens la qualitat d’audició respecte als models d’Amazon o la mateixa Google.

Sí que guanya en qualitat la pantalla principal de les llars, el televisor. Començant per la mida: si l’any passat la mitjana mundial de vendes va ser de 42,2 polzades, aquest any serà de 43,7, i s’espera que al 2020 arribi a les 46,7 polzades. De fet, el 22% dels aparells venuts aquest any tindran entre 50 i 59 polzades, i un 7% seran de més de 60. En la gamma més alta, a Berlín hi hem vist el panell LG de 77 polzades amb tecnologia OLED en televisors de la marca coreana, però també de Panasonic i Sony, entre altres, tots ells amb preus que s’acosten als 20.000 euros. Samsung, la primera marca mundial, segueix optant pels LED quàntics, però ha ampliat la gamma QLED amb models de pantalla plana. La seva única novetat amb pantalla corbada ha sigut un monstruós monitor de 49 polzades ultrapanoràmic (format 32:9) que costarà més de 1.500 euros i farà salivar tant els videojugadors empedreïts com els dissenyadors gràfics i els operadors de borsa.

Postveritat

Més continguts de

Postveritat
PUBLICITAT
PUBLICITAT