COMIAT DEL FORMAT CREAT PER GESTMUSIC
Mèdia 20/02/2011

L'audiència no compensa els 800.000 euros per gala d''OT'

OT acaba aquesta nit estroncant la vuitena edició a mitja temporada perquè l'audiència no compensa el cost del programa. Telecinco ha fulminat un format que continua tenint èxit arreu del món.

Laia Altarriba
4 min
'Operación Triunfo' 2011 La presentadora de l'edició actual, Pilar Rubio, anima tres de les concursants en la primera gala de la temporada fallida d'aquest 2011.

Barcelona.Telecinco va anunciar dimarts que fulminava l'edició actual del que havia estat una gallina dels ous d'or, Operación Triunfo . La fàbrica de triunfitos tancarà avui les portes, en la sisena gala d'una temporada que ha anat perdent espectadors cada setmana.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La dràstica decisió de la cadena de Paolo Vasile s'ha pres quan encara queden 13 concursants, que era previst que anirien caient un cada setmana. Però, amb l'aturada del programa, aquesta nit pujaran tots per última vegada sobre l'escenari i al final de la gala un d'ells serà escollit guanyador d' OT 2011.

La cadena no ha volgut argumentar el motiu que els ha portat a cancel·lar OT . Però no cal que ho facin, ja que les xifres expliquen què els ha fet decidir: davallada imparable de l'audiència i un elevadíssim pressupost, que se situa al voltant dels 800.000 euros per gala.

Xifres insatisfactòries

Com les primeres edicions d' OT , la d'enguany també ha estat un rècord, però en el sentit negatiu. Si als primers anys tot eren èxits de públic i de vendes dels CD que editava el programa, aquest 2011 s'han registrat les pitjors audiències de la història: la mitjana d'espectadors més baixa amb el 13,7% de share i 2,2 milions de seguidors.

Queden molt lluny les astronòmiques xifres que va fer el programa en la primera edició (44,2% de quota de pantalla i prop de 7 milions d'espectadors) o en la segona i la quarta, que van tenir un seguiment mitjà per sobre del 35% de share . Però el problema no és la dificultat d'assolir aquelles elevadíssimes audiències, sinó que s'ha quedat molt lluny també de l'última edició, que amb el 18,9% de seguiment havia estat la menys seguida fins aleshores.

Amb totes aquestes xifres a la mà, la cadena ha tirat la tovallola després de la cinquena gala i ha decidit tancar el programa.

Però solament la pèrdua d'audiència no explica la renúncia de Telecinco a continuar. La xifra de dos milions d'espectadors de mitjana actualment no és gens menyspreable, si es té en compte que l'oferta televisiva està molt fragmentada. El problema real per a la cadena és que a menys audiència, menys anuncis, mentre que el cost de producció del programa no es pot reduir si no es volen perdre encara més seguidors.

Diversos articles a internet han assegurat aquesta setmana que el cost de cada gala d' Operación Triunfo ronda els 800.000 euros. El director de la productora audiovisual Minoria Absoluta, Francesc Escribano, ho corrobora: "La xifra és més que provable, perquè és un programa molt car. Així que el problema és que té més de dos milions de seguidors però no són prou per fer-lo rendible. El més greu és que acaben amb un programa que no es pot dir que sigui un fracàs." Pel crític de televisió Ferran Monegal, el motiu també cal buscar-lo en la manera que té Telecinco de concebre la programació: "El sistema de funcionament d'aquest canal és molt similar al de les fàbriques d'embotits: quan un determinat tipus de xoriç no es ven massivament es deixa de fabricar i se'n suspèn la distribució. És la llei del negoci mercantil: la tele entesa exclusivament com un supermercat." Per què perd espectadors?

Però més enllà de la rendibilitat, certament el programa ha perdut atractiu per als espectadors. Per quin motiu? Des de la mala audiència de la primera gala molts crítics han apuntat la nova presentadora, Pilar Rubio, com una de les responsables. I d'altres han afegit que el fet que el polèmic Risto Mejide ja no sigui entre el jurat (després que el fessin fora l'anterior edició) hi té força a veure.

Escribano considera que és una barreja de diversos elements: "Telecinco és una cadena en què sempre hi ha d'haver una dosi de pebre important perquè els programes hi funcionin, i el punt malèvol que hi aportava Risto Mejide era un atractiu que a l'edició actual no hi és, així que ara els ha quedat una producte molt blanc." Monegal coincideix amb Escribano: "Només volien mantenir OT per anar esprement-ne el vessant de reality , i finalment la martingala ha acabat fent figa." De fet, Telecinco ja té un reality que li funciona: Gran Hermano , que fa una mitjana de 2.616.000 espectadors i un 18,4% de share . En aquest cas, n'està plenament satisfeta perquè el cost és molt més reduït que Operación Triunfo .

Monegal afegeix un altre element a tenir en compte per entendre l'allunyament de l'audiència del programa ideat per Gestmusic i que ha fet la volta al món: "Aquest format va rebre una punyalada definitiva amb la crisi de la indústria discogràfica. Des de llavors no poden garantir a cap guanyador la posterior promoció i construcció d'una carrera musical. El programa ha quedat engrunat." Però la gala d'avui significa l'adéu definitiu a aquest format? Escribano no s'aventura a pronosticar-ne la fi: "TVE el va liquidar després de la tercera edició, però després Telecinco va saber fer-lo remuntar. I aquest format continua funcionant amb molt èxit en altres països." Així que considera que potser no s'ha de parlar tant d'esgotament de format com del fet que "els programes s'han de cuidar, i no sé si a aquest l'han cuidat prou bé".

stats