Mèdia 03/10/2015

L’economia ja no és grisa

TV3 estrena ‘Economia en colors’, un espai de divulgació amb Xavier Sala i Martín i Tian Riba

Albert Castellví Roca
3 min
Tian Riba i Xavier Sala i Martín presenten Economia en colors, que demà s’estrena a TV3.

Barcelona“Fins ara els economistes no hem trobat la manera d’explicar l’economia a la televisió”, es lamenta Xavier Sala i Martín. El catedràtic de la Universitat de Colúmbia compara la situació del seu gremi amb la dels biòlegs o historiadors, per exemple, que sí que han sigut capaços de crear formats audiovisuals que els permetin fer arribar els seus coneixements al gran públic a través de la pantalla i de manera entretinguda. “Als programes d’economia sempre surt un senyor clavant un rotllo amb gràfics i números, i els espectadors surten corrent. Som gent avorrida, obscura, grisa”, reflexiona.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Però ara això s’ha acabat. TV3 i El Terrat s’han aliat per crear un format que, segons Sala i Martín, “podrà ser utilitzat per explicar economia de cara al futur”. El nom ja és tota una declaració de principis: per demostrar la seva voluntat de trencar amb la “grisor” a la qual se sol associar aquesta matèria l’han titulat Economia en colors. I demà, a les 22.35, s’estrena a TV3. “Volem donar color a una matèria sovint difícil de pair”, diu el director de la cadena, Eugeni Sallent.

L’apel·lació als colors, però, té encara una altra lectura, que remet inevitablement a les icòniques americanes de Sala i Martín, el principal protagonista del programa. Tant és així que Oriol Bosch, codirector de l’espai al costat del periodista Tian Riba -que també acompanya l’economista en la presentació del programa-, assegura que, a més de la part divulgativa i d’entreteniment, Economia en colors té elements que permetrien definir-lo com un personality show, és a dir, un format centrat en la vida d’una persona coneguda.

Sala i Martín explica que quan li van proposar el programa “òbviament” va dir que no. “Sóc matemàtic, quadriculat, i vaig dir que no faria teatrets. Però en vam anar parlant, em van proposar formats, i al final em van dir que faríem com una pel·lícula i que jo només hauria de fer de professor. O sigui, jo no actuo”, subratlla. En aquest sentit, Bosch afegeix que l’espai també té ingredients de reality : “Hi ha un professor que fa de professor i un periodista [Riba] que fa de periodista”. I continua: “El contingut és tan potent que qualsevol artifici que li posis li va en contra”. Per això, el programa “no té careta ni un presentador que miri a càmera”, i adopta un format que recorda el d’una road movie, amb un tractament visual “molt cuidat”, segons Reyes Marimon, cap d’entreteniment de TV3.

De l’aula al carrer

La primera temporada del programa constarà de vuit capítols de 50 minuts, cadascun associat a un color d’americana i centrat en un tema concret. “No és un programa ideològic ni polític: parlem de conceptes bàsics de l’economia”, remarca Tian Riba.

Els episodis comencen a l’aula, l’espai en què Sala i Martín “es troba més còmode”, segons Riba. Allà, el professor planteja als seus alumnes un “enigma”, una anècdota o història curiosa que a priori no té cap relació amb l’economia. Quan el periodista li demana per quin motiu s’ha fixat en aquesta situació concreta, el programa surt de l’aula i comença una ruta per diferents espais que permeten a Sala i Martín desenvolupar el tema, proposar hipòtesis i resoldre els dubtes que Riba li va plantejant. “Jo sóc una simple eina. Calia algú al costat del Xavier perquè no parlés amb l’aire”, explica el periodista sobre el seu paper.

“La sortida al carrer no és casual -subratlla TV3-. Economia en colors vol deixar ben clar que l’economia està present en cada racó de la nostra vida. L’entorn, el paisatge i els escenaris també ajudaran a entendre cada tema desenvolupat”. En alguns casos, sobre aquests espais reals s’hi projectaran gràfics o imatges virtuals per complementar l’explicació. Un cop exposat el tema, i abans de tornar a l’aula, s’explicitaran els lligams entre el que s’hagi tractat i l’anècdota inicial, amb la participació d’una persona coneguda que pugui aportar-hi també el seu testimoni directe.

Sallent elogia la capacitat d’“innovació” de l’equip del programa i agraeix a Sala i Martín la seva implicació en el projecte: “És un dels millors economistes del món i també un gran comunicador. Té una manera d’explicar que fa que les coses difícils semblin fàcils”, remarca. Però l’economista també agraeix a TV3 i El Terrat la seva “creativitat”: “Després de tants anys buscant, hem trobat la manera d’explicar l’economia”.

stats