Mèdia 19/07/2017

Sense paritat als espais d’opinió catalans

L’ARA és el diari amb un percentatge més elevat (22%) i 'La Vanguardia' és el que té la ràtio més baixa (18%)

i
àlex Gutiérrez
2 min
Empar Moliner en una selfie per Sant Jordi

BarcelonaEl col·lectiu #OnSónLesDones ha presentat aquest dimecres el resultat del seu recompte anual, centrat en la presència d’homes i dones en els espais d’opinió -columnes i tertúlies- dels mitjans públics i privats. La conclusió fonamental és que la paritat només s’aconsegueix als mitjans públics i en dos títols concrets de premsa digital no generalista: Catalunya Plural i Crític.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

En el cas de la premsa impresa, el percentatge d’articles d’opinió signats per dones ha sigut del 20%. L’ARA és el diari amb un percentatge més elevat (22%) i La Vanguardia és el que té la ràtio més baixa (18%). En el cas de premsa digital, la mitjana de les sis capçaleres analitzades se situa en el 23%, però hi ha molta dispersió: els extrems els marquen Catalunya Plural (48%) i Crític (43%), d’una banda, i El Nacional (10%) i Vilaweb (20%), de l’altra.

En el cas de les tertúlies radiofòniques, El matí de Catalunya Ràdio que presenta Mònica Terribas és el programa més paritari, amb un 40% de presència de dones, mentre que El món a RAC1 és el que ho és menys, amb un 25%. El grup recorda que la paritat és una disposició legal de la llei 17/2015 tant als mitjans de comunicació públics com als privats que emeten a partir d’una concessió pública (és a dir, totes les ràdios). El col·lectiu demana la retirada de les subvencions als mitjans incomplidors.

“Les opinions de la meitat de la població no arriben a ocupar ni una quarta part dels espais d’opinió dels mitjans”, explica el col·lectiu en l’informe. “La discriminació és flagrant i suposa una forma més de violència simbòlica contra les dones”. Tot i ser lluny d’uns percentatges paritaris en el gruix de mitjans, el col·lectiu constata que ha augmentat la sensibilitat social per la qüestió i que s’ha començat a corregir. I a la majoria de mitjans es constata una tendència a l’alça, per bé que #OnSónLesDones considera que s’hauria de resoldre immediatament.

stats