Mediaset assegura que l’Eurocopa ha estat rendible

La competició ha tingut una audiència global més alta que fa quatre anys malgrat l’eliminació d’Espanya

La decisió de comprar, pràcticament sobre la botzina, els drets d’emissió de l’Eurocopa li ha acabat sortint bé a Mediaset. El grup ha emès un comunicat en què assegura que “ha aconseguit rendibilitzar” la inversió, cosa que contrasta amb el que va passar fa quatre anys amb l’anterior torneig continental de futbol, quan el mateix conseller delegat de la companyia, Paolo Vasile, va haver d’admetre que la competició havia resultat ser “un mal negoci” per a les arques del grup.

Mediaset va fer públic el 18 de maig, tot just tres setmanes abans que comencés el torneig, que  havia arribat a un acord amb la UEFA que li permetria emetre 23 partits de l’Eurocopa. L’acord es va tancar dies després que el grup hagués informat que  es retirava de la subhasta perquè les pretensions econòmiques de l’organisme futbolístic eren massa elevades i podien perjudicar el seu pressupost. Per justificar aquest canvi de posicionament, Mediaset va subratllar que la compra s’havia tancat finalment per “un preu just”. La quantitat exacta no s’ha revelat, però suposadament va rebaixar de forma notable els aproximadament 40 milions que la UEFA volia en un primer moment.

Aquesta reducció del preu és un dels motius que han permès a Mediaset no perdre diners amb el torneig, però el grup n’assenyala dos més. D’una banda, el bon rendiment que ha tingut l’Eurocopa pel que fa a la publicitat, que ha permès que els 362 espots més vistos a Espanya entre el 10 de juny i el 10 de juliol -és a dir, mentre va durar la competició- s’hagin emès durant la transmissió dels partits. L’altre argument que utilitza Mediaset per arribar a la conclusió que l’Eurocopa ha sigut rendible és més difícil de quantificar, ja que té a veure amb l’estalvi de continguts que ha pogut fer Telecinco en reservar espai per al futbol. El grup fa referència a formats com La que se avecina, Mi casa es la tuya o Pasapalabra, que ja estan rodats i que s’haurien emès si la cadena no hagués ofert l’Eurocopa, però que finalment ha pogut guardar per oferir-los més endavant.

Menys audiència per a ‘la roja’

Curiosament, aquest balanç demostra que el paper de la selecció espanyola no és tan rellevant com podria semblar a l’hora de treure profit d’un torneig d’aquestes característiques. El 2012 la roja va guanyar l’Eurocopa, i en canvi Mediaset hi va perdre diners. Ara, amb l’equip de Vicente del Bosque eliminat a vuitens de final, el resultat ha sigut molt més satisfactori econòmicament. De fet, però, el director de continguts de Mediaset, Manuel Villanueva, ja  va vaticinar després de l’eliminació d’Espanya que, malgrat això, l’empresa podria fer un balanç positiu de la competició, ja que encara quedaven partits “amb molt poder d’atracció”.

En aquest sentit, el balanç d’audiència de l’Eurocopa també és millor ara que fa quatre anys. La mitjana de tots els partits emesos per Telecinco -incloent-hi les pròrrogues i tandes de penals- és de 5.552.000 espectadors i un 37,7% de quota de pantalla a Espanya, mentre que  el 2012 s’havia quedat amb 5.293.000 seguidors i un 36,4%. Catalunya, amb un 27,7%, és la zona de l’Estat on el seguiment ha sigut més baix, i de fet és l’únic lloc on no s’ha arribat al 30% de share.

A l’hora de valorar aquests resultats, però, cal tenir en compte que en l’anterior torneig Mediaset va emetre tots els partits, alguns dels quals amb un interès relativament baix, disputats en horaris poc favorables i relegats a Cuatro, que en algun cas va programar enfrontaments de manera simultània amb altres que es podien veure a Telecinco. Ara, en canvi, l’oferta s’ha limitat a un matx per jornada, sempre al canal principal i, tret de dos partits de la selecció espanyola, sempre en prime time, de manera que el paquet resultant era més petit però més atractiu.

Els partits de l’equip espanyol són els que han aportat més seguidors a la xifra final, per bé que l’interès per la roja s’ha reduït en relació amb fa quatre anys: en aquella ocasió, tots els partits d’Espanya van superar els 10 milions d’espectadors -la final en va tenir 15,5, i la pròrroga i els penals de la semifinal encara es van situar per damunt, assolint rècords històrics-, mentre que ara aquesta barrera només s’ha traspassat un cop, amb el Croàcia-Espanya, que  va reunir 10.726.000 persones -i que és la segona emissió més vista de la temporada a l’Estat, per darrere dels penals de la final de la Champions-. A Catalunya, la situació és similar: només un partit de la roja del 2012 va quedar per sota del més vist d’aquesta edició, que a més no ha tingut ni la meitat d’espectadors que la final de fa quatre anys, que va marcar un màxim històric, amb 2.709.000 seguidors.

En canvi, s’han obtingut grans resultats en els partits en què no participava Espanya, que de mitjana han tingut 4,8 milions d’espectadors i un 33% de share a l’Estat, molt per sobre dels 3,3 milions i el 24,1% del 2012. En aquest apartat cal destacar que el França-Romania va ser el partit inaugural més vist de la història a Espanya, i que la final va ser la més seguida, deixant de banda les que ha disputat l’equip espanyol.

Tot plegat ha comportat que l’Eurocopa encapçalés el rànquing d’audiència a l’Estat cada dia que hi ha hagut partits, incloent-hi la jornada electoral del 26-J. En el cas català, aquest va ser l’únic dia en què  TV3 va aconseguir trencar l’hegemonia absoluta del torneig.