Meritori segon lloc de TV3 al juliol

Telecinco conserva el lideratge, però la televisió pública mana al ‘prime time’ i aconsegueix mantenir la diferència en només sis dècimes en un mes tradicionalment dolent

TV3 ha acabat el juliol amb una quota de pantalla del 10,1%, exactament la mateixa xifra que fa un any. Però el context en què es produeix aquest resultat és molt diferent del de l’estiu passat, i això permet fer-ne una lectura més positiva.

TV3

El canal públic continua segon i manté la distància respecte al líder

El 10,1% que TV3 va marcar el juliol del 2016 va ser, llavors, el seu mínim històric, i la va situar tercera, a 1,9 punts de Telecinco, després d’haver perdut 1,8 punts en només dos mesos. Ara, en canvi, la televisió pública és segona, ha reculat només mig punt des del maig i, més important, té el primer lloc a només sis dècimes, la mateixa distància que el mes passat. Tenint en compte que l’estiu sol ser l’època de l’any en què TV3 rendeix pitjor, que aquesta temporada només va ser líder al setembre i al desembre, que des del juliol s’havia situat dos cops per sota d’aquell mínim històric i que els quatre primers mesos de l’any es va veure relegada a la tercera plaça, el 10,1% actual deixa un regust molt més satisfactori.

El canal públic, a més, manté un avantatge còmode en prime time, amb un 14,1% de share i 4,5 punts de marge sobre Telecinco, i conserva el valuós lideratge en informatius. El rànquing de programes, encapçalat pel documental Las cloacas de Interior, també li va a favor: les set emissions més vistes del mes són seves, i entre les 20 primeres en situa 17, entre les quals algunes estrenes estiuenques com Aeroport (al 6è lloc), Estranyes parelles (al 14è), Això no és un trio (al 18è) i The last kingdom (al 19è).

La nota més negativa l’obté Esport3, que ha fet mínim històric amb un 0,5%, una dècima menys que al juny. El Super3/33 ha repetit l’1,2% a què està abonat des de fa 16 mesos gairebé sense interrupció. El 3/24 també es manté estable, per quart mes consecutiu, en l’1,5%. En conjunt, els canals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) sumen un 13,3% de quota, el tercer pitjor resultat de la història.

Canals privats espanyols

Telecinco lidera amb la dada més baixa de l’any i Cuatro bat La Sexta

Telecinco ha tornat a ser aquest mes el canal més vist a Catalunya, una posició de privilegi que no abandona des que va començar l’any, tot i que el 10,6% que ha obtingut al juliol és la seva pitjor dada del 2017. L’avantatge sobre TV3, que fa dos mesos era d’1,2 punts, s’ha reduït ara a 0,6, la mateixa distància que fa un mes. Mentrestant, Antena 3 és l’única de les grans cadenes que va a l’alça, però molt tímidament: passa del 9,3% al 9,4% i queda a set dècimes de la segona plaça que va ocupar fins a l’abril.

El duel entre Cuatro i La Sexta també es decanta a favor de Mediaset, per primer cop des del gener: Cuatro, amb un increment de dues dècimes, arriba al 5,6% i supera La Sexta, que repeteix el 5,5% del juny. Per grups, la victòria de Mediaset és clara: 26,5% enfront del 22,9% d’Atresmedia. Hi ha contribuït FDF, el temàtic més vist del juliol, amb un 3,7%, la millor dada des de l’agost.

TVE

La 1 consolida la millora i s’aproxima als canals principals

Durant els últims quatre anys, La 1 ha estat més preocupada de no ser superada per Cuatro i La Sexta -cosa que ha passat en diverses ocasions- que de lluitar pel lideratge. Els últims mesos, però, la tendència ha canviat, i la televisió estatal torna a acostar-se ara a les primeres posicions. El 7,9% del juliol, tot i situar-se una dècima per sota de la dada del juny, és la segona dada més alta des de l’abril del 2014, i deixa La 1 a 1,5 punts de la tercera plaça i, en canvi, a 2,3 de la cinquena. Sumant-hi la resta de canals, TVE aconsegueix un 13,6% de share i supera, per tant, la CCMA.

8TV

Sense els programes estrella, el canal fa el mínim dels últims dos anys

Sense 8 al dia, que es va acabar el 30 de juny, ni Arucitys, que es va acomiadar el 14 de juliol, 8TV ha sigut incapaç de mantenir els registres dels mesos anteriors i s’ha enfonsat fins al 2,3%, 1,2 punts menys que al juny i el pitjor registre des de l’agost del 2015. El canal del Grupo Godó sempre obté els resultats més baixos a l’estiu, però el juliol passat va marcar un 2,9%. Ara bé, en aquella ocasió el programa de Josep Cuní va seguir en antena fins a mitjans de mes.

Resultats a Espanya

Telecinco s’imposa amb el marge més ampli dels últims dotze mesos

A Espanya no hi ha hagut sorpreses i, per sisè mes consecutiu, la cadena més vista ha sigut Telecinco. El canal de Mediaset ha anat a la baixa, i del 14,4% que havia obtingut els dos últims mesos ha caigut fins al 13,8%. No obstant això, el seu avantatge sobre la segona classificada, Antena 3, és el més ampli des del juliol de l’any passat: 2,5 punts. El canal d’Atresmedia ha perdut 0,8 punts i s’ha quedat amb un 11,3%: cal retrocedir fins a l’agost del 2012 per trobar-li una xifra inferior. Per arrodonir l’èxit de Mediaset, Cuatro ha superat La Sexta per primera vegada aquesta temporada. Ho ha fet, a més, sense necessitat de millorar: repetint el 6,4% del mes anterior n’ha tingut prou per avançar la seva rival, que ha caigut del 6,5% al 6,1%.

Pel que fa a La 1, manté còmodament la tercera plaça tot i perdre els dos dígits, un fet que aquesta temporada només havia passat al setembre i a l’abril. La cadena pública ha obtingut un 9,9%, quatre dècimes menys que al juny.