Mèdia 27/12/2019

Netflix tanca l’any amb l’humor d’‘El vecino’

Quim Gutiérrez es converteix en un superheroi quotidià en aquesta comèdia que arriba el dia 31

Albert Castellví Roca
3 min

BarcelonaJust abans de morir, un extraterrestre busca un ésser humà per traspassar-li els seus superpoders. L’escollit per rebre'ls és el Javier, un periodista que no passa pel seu millor moment personal ni professional i que, de fet, probablement no era la persona més indicada per convertir-se en un superheroi. Però ara ja no hi ha marxa enrere: l'han escollit, ha adquirit poders sobrenaturals i alguna cosa n'ha de fer, encara que no hi tingui cap gran interès. Per sort, un veí seu, el José Ramón, el convencerà perquè aprofiti les seves noves facultats per convertir-se en el Titán, un heroi emmascarat com Déu mana, disposat a combatre el mal en totes les seves formes, a ajudar qui més ho necessiti i, sobretot, a mantenir oculta la seva veritable identitat.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El Javier és el protagonista de la comèdia El vecino, una nova producció espanyola de Netflix que arribarà a la plataforma el 31 de desembre. Li dona vida Quim Gutiérrez, mentre que Adrián Pino interpreta el José Ramón, un jove amb poca vida social que es passa el dia estudiant a la seva habitació, preparant-se per a unes oposicions, però que posa tots els seus esforços en fer triomfar el Titán. Per la seva banda, Clara Lago es converteix en la nòvia del Javier, la Lola, una periodista que s’obsessiona per descobrir qui és realment el superheroi que ha aparegut al barri mentre veu com la relació amb la seva parella es va deteriorant. El repartiment el completa Catalina Sopelana en el paper de la Julia, una altra veïna del protagonista, i amiga de la Lola, que intentarà ajudar-los a salvar la relació.

La sèrie, formada per deu capítols de mitja hora, pren com a punt de partida la novel·la gràfica El vecino, escrita per Santiago García i il·lustrada per Pepo Pérez. El primer volum de la història es va publicar a l’editorial Astiberri l’any 2004 i des de llavors se n’han editat dos més, tot i que els autors asseguren que la seva intenció és completar la col·lecció amb un total de cinc volums. Els creadors de la sèrie, Miguel Esteban i Raúl Navarro, s’han encarregat de convertir aquestes novel·les gràfiques en un guió audiovisual. Carlos de Pando, Sara Antuña, Eneko Gutiérrez i Nahikari Ipiña actuen com a productors executius.

Per a la direcció dels dos primers episodis, la sèrie ha comptat amb Nacho Vigalondo, mentre que la resta d’entregues queden en mans de Paco Caballero, Ginesta Guindal i Víctor García León. La sèrie és una producció de Zeta Audiovisual, responsable també del que fins ara ha sigut el gran èxit de la ficció original de Netflix a l’Estat, Élite.

El capitalisme com a malvat

Malgrat que la sèrie combina la ciència-ficció amb un to inequívocament humorístic, El vecino també fa gala d’un cert component de crítica social. “Titán és un superheroi que està molt lligat a la realitat, que no viu als apartaments on vivien els nois de Friends sinó en cases fetes merda, amb aquells mobles vells heretats que no ets capaç de treure de casa”, explica Antuña en una entrevista a Europa Press. En aquest sentit, diu, la missió del protagonista no pot tenir relació amb “un tren que descarrila”, sinó amb situacions quotidianes i que es poden viure en “qualsevol barri”, com ara la proliferació de cases d’apostes o l’assetjament online, que són dos dels temes que tracta la sèrie. Per això, segons Antuña, encara que el Titán no s’enfronti a un antagonista concret de carn i ossos, a la sèrie sí que hi ha un supermalvat: “És el capitalisme i les seves pitjors manifestacions”, assegura.

stats