TECNOLOGIA
Mèdia 13/10/2011

Nord-Amèrica tampoc se salva de la caiguda de la BlackBerry

Els problemes de connexió de BlackBerry ja tenen abast mundial. EUA, el Canadà i Mèxic s'han sumat als afectats, tres dies després que el servei de missatgeria, correu i navegació comencés a fallar.

Natalia Araguás
3 min
Pèrdua de valor en borsa RIM va caure un 1,15% a la sessió d'ahir a causa de l'avaria, mentre que el seu competidor Apple va guanyar un 1,50%.

Barcelona.Després de tres dies amb incidències a Europa, Àsia, Àfrica i Sud-Amèrica, BlackBerry va haver de reconèixer ahir que els seus problemes de connexió s'havien estès als Estats Units, el Canadà i Mèxic. Clients d'aquests països van fer-se'n ressò: "De moment, no BBMs (missatges) ni correus electrònics", lamentava ahir un usuari en un fòrum d'un dels principals diaris del Canadà. Research in Motion (RIM), la multinacional canadenca que produeix els dispositius, va palesar en un comunicat que "al continent americà poden estar experimentant retards del servei de manera intermitent".

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Pèrdua de valor en borsa

Els efectes no van fer-se esperar. Al Nasdaq, RIM va caure un 1,15% a la sessió d'ahir a causa de l'avaria, que ja té un abast gairebé mundial. En contrast, la seva competidora Apple, que treu a la venda l'iPhone 4S d'aquí només dos dies, va guanyar un 1,50%. La firma comScore assenyalava al setembre que als Estats Units RIM estava perdent terreny a causa d'iPhone i Android, i va calcular que BlackBerry tenia 4,3 milions d'usuaris menys. Segons comScore, BlackBerry té ara 16,5 milions d'usuaris, la mateixa xifra que a finals del 2009, i està perdent uns 500.000 usuaris cada mes.

Prop de dos dies després de la primera caiguda, BlackBerry va detectar el problema, tot i que no va aventurar cap solució. La companyia, que havia anunciat prèviament la tornada la normalitat, va atribuir dimarts a la nit "a una fallada del commutador" els problemes de missatgeria i correu electrònic a Europa, Llatinoamèrica, l'Índia, el Pròxim Orient i Àfrica. El sistema compta amb un commutador de suport que no va funcionar com a les proves, lamentava el comunicat de RIM. "El resultat és que es va generar una gran quantitat d'informació endarrerida i ara estem treballant per recuperar el que hi ha acumulat i restaurar el servei normal tan aviat com sigui possible", deia el fabricant de BlackBerry sense donar cap termini. A diferència d'altres smartphones , les BlackBerry es connecten a la xarxa a través dels servidors de RIM. Suporten altes exigències tècniques, ja que el trànsit va xifrat. En declaracions a The Guardian , un antic empleat de RIM exposava que, segons ell, la companyia no ha posat prou atenció en l'arquitectura dels seus servidors, que ha quedat antiquada.

Els usuaris, indignats

Mentrestant, les queixes dels usuaris s'han fet sentir amb força a internet i en particular a Twitter. Segons l'associació de consumidors FACUA, correspon a les companyies de mòbil indemnitzar els usuaris a l'Estat per la paralització dels serveis, tot i que siguin alienes a l'avaria. No obstant, FACUA també va advertir que la quantitat seria ridícula i va reclamar canvis en la normativa "de manera que els usuaris puguin veure's autènticament rescabalats pels perjudicis". Les interrupcions de servei són les pitjors que BlackBerry ha experimentat des que un tall va afectar EUA fa dos anys. A més, es produeixen en un moment clau, ja que l'iPhone 4S arriba a les botigues aquest divendres i ja compta amb més d'un milió de reserves, segons Apple.

Canvis en la direcció

"És un cop contra un hematoma. Arriba en un mal moment", va avaluar Richard Windsor, especialista mundial en tecnologia. RIM havia entrat amb força en el mercat juvenil gràcies al seu servei gratuït BlackBerry Messenger (BBM), i havia compensat part de les pèrdues. Però els nous productes, com la seva tauleta PlayBook, han tingut una acceptació molt minsa.

Davant d'aquesta situació, un dels accionistes institucionals de Research in Motion va reclamar un canvi de direcció a l'empresa i la divisió en dos per augmentar-ne el valor. A través d'un comunicat, Jaguar Financial va anunciar que un 8% de l'accionariat de RIM està a favor de la seva proposta davant la caiguda de prestigi de BlackBerry al mercat dels smartphones .

stats