Posar colors a la Guerra Civil

Minoria Absoluta produeix una pel·lícula i una sèrie sobre el conflicte amb imatges d’arxiu pintades

Si hi ha un episodi de la història recent d’Espanya que el cinema i la televisió no s’han cansat de retratar és la Guerra Civil. Però, 80 anys després de l’esclat del conflicte, encara és possible trobar noves maneres de mostrar-lo. Per exemple, en colors: Minoria Absoluta i el grup Discovery estrenaran aquesta tardor dues produccions que portaran a la pantalla, per primer cop, imatges reals de la Guerra Civil acolorides. D’una banda, a finals d’octubre es projectarà a la Seminci de Valladolid Espanya en dues trinxeres, un llargmetratge documental que posteriorment arribarà a les sales de cinema i que TV3 estrenarà a la televisió el 2017. De l’altra, Discovery Max oferirà al novembre la sèrie documental España dividida.

“Tot és el mateix projecte, però el contingut és diferent”, explica a l’ARA Francesc Escribano, codirector de tots dos formats juntament amb Lluís Carrizo. Així, el film busca un to més “espectacular”, i explica de manera “condensada” el desenvolupament de la guerra. La sèrie televisiva, en canvi, dedicarà tres capítols a narrar el conflicte, però en tindrà tres més en què una vintena d’historiadors exposaran el seu punt de vista sobre l’enfrontament bèl·lic i es clourà amb un setè episodi que mostrarà el making-of de la producció. Una altra diferència entre les dues propostes és la titularitat dels drets: els de la pel·lícula són de Minoria Absoluta, que n’ha fet la versió original en català i l’ha doblat també al castellà. La sèrie, en canvi, és propietat del grup nord-americà Discovery, que després d’emetre-la a Espanya té intenció d’explotar-la internacionalment.

Tota la pel·lícula i els tres primers capítols de la sèrie s’han elaborat a partir d’imatges d’arxiu dels anys 30. “Hi ha hagut una recerca de centenars de pel·lícules històriques, la majoria de la Filmoteca Espanyola, però també d’altres arxius”, explica Escribano, i remarca que el procés de donar color a aquests films ha suposat “un any i mig de feina de més de vint de persones”. Carrizo, que ha supervisat el procés, explica com s’ha dut a terme l’acoloriment de les imatges: “Escanejàvem el material seleccionat en 4K i el reenquadràvem en format 16:9 [panoràmic]”. Les imatges resultants s’enviaven a rotoscopiar, un procediment que permet convertir pel·lícula real en animació i, a partir d’aquí, pintar les imatges. “La feina es fa frame a frame. Ha sigut un procés gairebé artesanal, però fent servir tecnologia punta”, resumeix Carrizo. Segons Escribano, “un pla de 4 segons” podia suposar “una setmana de feina per al rotoscopista”.

Aquest és el primer cop que la tècnica s’utilitza a Espanya, però recentment ja s’havia aplicat en altres produccions bèl·liques, com La II Guerra Mundial en color -produïda el 2009 als EUA i que Discovery Max va estrenar a Espanya l’any passat- i Apocalipsis, un conjunt de sèries documentals franceses sobre diversos episodis de les dues guerres mundials, algunes de les quals s’han vist a La 2 i a Movistar+.

Segons Escribano, la incorporació del color a unes imatges històriques provoca la sensació “que ho estàs veient per primera vegada”. “Reconeixes Barcelona, reconeixes Madrid. Amb el blanc i negre tot sembla més allunyat”, diu. La pel·lícula, amb guió de Manel Lucas, compta amb l’assessorament de l’historiador britànic Antony Beevor, autor de diverses obres sobre la Guerra Civil. Segons Minoria Absoluta, la cinta aborda el conflicte d’una manera “neutra i veraç”. “Ens hem passat 80 anys parlant de bons i dolents, de vencedors i vençuts. Però quan mires això t’adones que parlar de bons i dolents és una bestiesa”, reflexiona Escribano.

Més continguts de