30/11/2012

'Que inventen ellos!'

2 min

Ja hi som. Els propietaris dels diaris espanyols, alemanys i francesos volen que cercadors d'internet (Google, Yahoo!, Bing…) i agregadors (Flipboard, Zite, Summly…) paguin per l'ús que fan dels seus continguts. Els cercadors i els agregadors organitzen informació procedent de tot el món i la fan accessible i útil de manera universal. És a dir, indexen o endrecen la informació -lliurement dipositada a la xarxa pels seus productors- i permeten que, en aquesta colossal profusió de continguts, els usuaris hi trobem fàcilment el que ens interessa. Ara vénen els amos dels diaris i pretenen endur-se una part del que aquests innovadors generen. Diuen: ens costa car generar aquesta informació i els cercadors i agregadors se n'aprofiten de franc; obliguem-los, doncs, que ens compensin. Error. Els cercadors i agregadors els envien més del 50% del trànsit i els posicionen per sobre dels continguts de digitals purs, blogs i altres mitjans online . Sort en tenen. L'any passat, la difusió dels diaris que circulen a l'Estat va caure un 6% i els ingressos per publicitat un 12%. En conjunt, els ingressos d'explotació van sumar 1.996 milions d'euros (-8% sobre el 2010) i els beneficis nets van caure un 58%. Amb aquestes dades, un ja s'adona que és un negoci en decadència i no pas per culpa de Google i companys màrtirs. Barrar el pas als cercadors i agregadors és fer un pèssim servei als consumidors. D'altra banda, aquests mateixos que es queixen dediquen bons pressupostos a posicionar en els cercadors els seus continguts a través de tècniques d'optimització. Bé. El problema no són els cercadors o els agregadors -encara que és cert que haurien de pactar un tracte millor amb els proveïdors de continguts-. El problema és d'innovació. Com que els diaris no ho van saber fer ni ho van volen fer, ara pretenen aprofitar-se de Google i els que sí que ho saben fer. Quina barra.

stats