TV3 amarra el juliol, però segueix perdent marge

La cadena ha aconseguit coronar-se líder d’audiència tots els mesos dels últims tres anys, però els canals secundaris continuen patint i Telecinco s’hi acosta perillosament

L’estiu més anòmal dels últims anys comporta unes audiències amb algunes particularitats. TV3 repeteix lideratge, en part gràcies al fet que, en moments de tensió informativa, la tirada dels Telenotícies li fa guanyar alguns punts. Ara bé, en l’horitzó es perfilen alguns núvols: ¿efecte de l’estiu o comença a notar-se l’ofec econòmic a l’hora de programar?

TV3 segueix sumant fites d’audiència: el lideratge aconseguit al juliol fa que acumuli tres anys ininterromputs com a televisió més vista. Trenca així la dinàmica que solia fer-li perdre la primera plaça durant els mesos d’estiu en la majoria d’anys anteriors. Tanmateix, hi ha també alguns símptomes d’alerta. El 12,9% de quota de pantalla del juliol és el més baix de la temporada, per bé que segueix sent cinc dècimes més alta que al mateix mes de fa un any. Telecinco, a més, ha aconseguit retallar distàncies i la de vuit dècimes és la més baixa en l’últim any.

L’altre llumet vermell segueix sent el dels canals secundaris, especialment Esport3, que segueix sent el menys vist del dial, amb un 0,2% que calca el resultat del juny. El Super3/33 millora una dècima fins al 0,7%, però això continua sent tot just dues dècimes per sobre del mínim històric marcat al març i a l’abril. En canvi, els rebrots i l’actualitat política han permès al 3/24 experimentar un impuls: de l’1,1% del juny salta fins a l’1,6%. Això fa que la quota total aconseguida pels canals públics de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals sigui del 15,4%, molt per sota del 26,7% que obté Mediaset o del 26,4 d’Atresmedia.

Entre les emissions de més èxit aquest juliol, Telenotícies a part, hi ha l’entrevista a Oriol Junqueras (506.000 espectadors), la de Carles Puigdemont (413.000) o l’especial paròdies del Polònia (417.000). Les estrenes de Res és impossible i de les sèries L’altra mirada i El paradís de les senyores li han funcionat molt bé, ja que han fet aportacions netes a la cadena.

Les dades qualitatives també afavoreixen TV3, que segueix com a canal generalista més ben valorat, amb una nota de 8,5 en el panel que elabora l’empresa GfK. Els informatius, així mateix, es mantenen com a líders en imparcialitat (amb un 95,7% de valoracions positives) i una nota global també líder, de 8,6 sobre 10.

La cadena sembla estabilitzada -dècima amunt, dècima avall- en una audiència del 0,9%. En aquest cas, millora una dècima respecte al mes anterior, però segueix sense assolir la barrera psicològica de l’1%, que té vedada des del 2018. En total, la quota del català (8TV més canals de la CCMA) queda en el 16,3%, la qual cosa vol dir que 5 de cada 6 consums televisius a Catalunya es fan en castellà.

La 1 baixa mig punt i cau fins al 6,4%, la seva pitjor dada des del febrer. Clan també baixa: dues dècimes, fins a l’1,2%. Teledeporte repeteix el seu marginal 0,3% i l’única notícia positiva per a la corporació pública és que La 2 recupera dues dècimes per quedar-se en el 2,3%.

Telecinco reté amb comoditat la plata a Catalunya: el 12,1% de share contra el 9,1% assolit per Antena 3. El canal de Berlusconi, a més, supera el petit sotrac del mes anterior, ja que ha pujat mig punt. Això sí: al primer canal d’Atresmedia li queda el consol d’haver crescut també cinc dècimes: és el segon mes consecutiu que puja, després d’haver marcat al maig el seu mínim històric a Catalunya, amb un 7,9%. La Sexta, amb un 6,3%, perd sis dècimes. Però és més greu que Cuatro en perdi quatre, ja que el 4,4% d’aquest mes és la pitjor dada des del febrer del 2019.

Telecinco es corona -un mes més, i ja són 23 de seguits- com a televisió preferida dels espectadors espanyols: un 14,9% l’escullen, per davant de l’11% que s’estimen més Antena 3, segona. La 1 és tercera amb un 8,6%, seguida de La Sexta (6,2%), que un cop més supera la seva rival directa Cuatro (5,1%). Telecinco és líder a totes les comunitats menys tres: Catalunya (TV3), l’Aragó (únic feu d’Atresmedia) i les Balears (on són les temàtiques de pagament, considerades juntes, les que dominen).

Mirat per grups empresarials, Mediaset segueix sent la líder, amb un 29,5%, que és només una dècima més baixa que al juny. Atresmedia en baixa quatre, de dècimes, i es queda en el 25,6%. A molta més distància, el grup RTVE marca un 14,6% discret.