TV3 estrena ‘Fassman’, un ‘thriller’ sobre el gran mentalista català

Juanjo Puigcorbé i Nausicaa Bonnín protagonitzen aquest telefilm dirigit per Joaquim Oristrell

A punt de complir 70 anys, Josep Mir Rocafort, nascut a Sort el 1909, es disposa a inaugurar a Barcelona l’Institut Fassman, batejat amb el sobrenom amb què el seu creador és conegut en molts països d’Europa i de l’Amèrica Llatina. La finalitat d’aquest centre és elevar a la categoria de ciència disciplines com la hipnosi, el mentalisme i altres fenòmens parapsicològics, unes habilitats en les quals el doctor Fassman excel·leix d’ençà que era només un nen i que li han permès actuar en teatres de mig món i deixar bocabadats els espectadors.

Però malgrat que Fassman assegura que efectivament té capacitats sobrenaturals i està disposat a ensenyar als seus alumnes les tècniques necessàries per desenvolupar-les, no tothom està disposat a creure’l i n’hi ha que l’acusen d’impostor. Poc després de la inauguració de l’institut, el professor comença a rebre notes anònimes d’algú que afirma que coneix el seu truc i que l’adverteix que vol destruir la seva carrera i el seu prestigi internacional. Ràpidament, Fassman deduirà que l’autor dels anònims és algun dels seus alumnes, i a partir d’aquest moment iniciarà una cursa contra rellotge per desemmascarar-lo abans que compleixi la seva amenaça.

Aquesta investigació és el principal eix narratiu de Fassman, l’increïble home radar, un telefilm dirigit per Joaquim Oristrell que aquest dilluns a les 22.40 s’estrena a TV3, que l’ha coproduït juntament amb Televisió Espanyola i les productores Mallerich Films-Paco Poch i Alicorn Films. “El personatge és com un Sherlock Holmes que ha de resoldre un misteri”, explicava Oristrell el desembre del 2014, quan es va completar el rodatge. “Lògicament, algú que té poders hauria d’endevinar de manera senzilla la solució al problema -reflexiona el director-, però nosaltres tenim un gir final que explica per què ens passem 90 minuts abans de saber-ho”. Anna Llauradó, autora del guió juntament amb Oristrell, avança que el cas es resoldrà durant un acte d’homenatge al mentalista en què Fassman “fa per última vegada un dels seus números més coneguts”, consistent en la reconstrucció d’un crim.

La pel·lícula, doncs, pren la forma d’un thriller psicològic, encara que el seu protagonista sigui un personatge real. “No és un biopic, remarca Llauradó. Amb tot, i malgrat que la trama principal és de ficció, Fassman reconstrueix alguns elements biogràfics de Josep Mir, a través de flash-backs i somnis del protagonista que mostraran a l’espectador els seus inicis en el món del mentalisme. De fet, des del mateix moment del seu naixement Mir ja va deixar clar que tenia alguns dots especials: de manera inexplicable, es va negar a mamar, i va haver de ser alimentat amb un mocador sucat a la sopa. Això li va permetre esquivar la intolerància a la lactosa que patia i que va ser la causa de la mort del seu germà bessó pocs dies després del part. Aquests episodis del passat, extrets de la biografia publicada el 2009 per la filla de Josep Mir, han sigut rodats com si fossin escenes de cinema mut, i tractats amb to sèpia.

Tensió amorosa

El repartiment de Fassman està encapçalat per Juanjo Puigcorbé, que es posa en la pell del mentalista. La pel·lícula deixa en l’aire el dubte sobre si realment Josep Mir tenia capacitats sobrenaturals o els seus espectacles amagaven algun truc, però l’actor està convençut que “tenia facultats”. Com a exemple, posa una entrevista que li va fer el 1987 Josep Maria Espinàs al programa de TV3 Identitats - el vídeo es pot veure a la web de la televisió pública-, en què Fassman va endevinar mitjançant la telepatia què havia escrit i dibuixat el presentador en una pissarra.

Nausicaa Bonnín serà Rosa Grau, una de les alumnes de l’institut, que acut a les classes del professor Fassman perquè anys enrere va detectar que tenia poders, com ara la capacitat d’anticipar fets abans que passin. Malgrat la diferència d’edat -ella només té 23 anys-, entre el mestre i l’alumna sorgirà una relació molt intensa, i no sempre transparent, que anirà fins i tot més enllà de l’amistat. A l’entorn de Fassman hi ha dues dones més amb papers rellevants: Carme Balagué interpreta la Mercè, la secretària del protagonista, i Mercè Sampietro és la Conxa, la seva dona. Roger Casamajor, Enric Cambray i Pep Molina, entre d’altres, completen el repartiment del telefilm.

Fassman es va rodar en diversos espais de Barcelona, com el Teatre Principal, i a la Colònia Güell de Santa Coloma de Cervelló.

‘Nit i dia’, el nou inquilí de les nits de dilluns

A partir de la setmana que ve, el prime time dels dilluns a TV3 tindrà un nou ocupant, la sèrie Nit i dia. De fet, el primer episodi d’aquesta ficció no s’oferirà fins a l’1 de febrer, però la cadena ja començarà a escalfar motors dilluns vinent amb l’emissió d’un making-of que servirà per presentar els espais on es desenvoluparan les trames i les persones reals en què s’inspiren els personatges.

La protagonista de Nit i dia és Sara Grau, una patòloga forense interpretada per Clara Segura que s’esforça per fer una vida normal malgrat que la seva feina l’enfronta cada dia al costat més fosc de l’ésser humà. Pablo Derqui, David Verdaguer i Mario Gas també participen en aquesta producció, dirigida per Manuel Huerga i que s’ha rodat majoritàriament a l’Institut de Medicina Legal de Catalunya.

Més continguts de