CONSUM TELEVISIU
Mèdia 13/11/2012

Quan Twitter diu a les cadenes què agrada a l'audiència

Una eina analitza els tuits sobre programes per descobrir quin impacte tenen a la xarxa

Albert Castellví Roca
2 min
MIRAR LA TELE AMB EL MÒBIL A LA MÀ
 Cada vegada més espectadors comenten a Twitter el que estan veient per televisió.  La informació que generen és molt interessant per a les cadenes, i per això ha nascut Tuitele, que recompta i analitza els continguts d'aquestes puilades.

Mirar la televisió ha deixat de ser sinònim d'escarxofar-se al sofà, relaxar-se i mirar el que surti per la pantalla amb l'única companyia del comandament per fer zàping en cas d'una pausa massa llarga. Per a molts espectadors el telèfon mòbil i la tauleta s'han convertit en objectes imprescindibles a l'hora de mirar la televisió: opinar a Twitter sobre el que veuen, llegir què en diuen altres usuaris i fer bromes si el programa no els convenç és, per a ells, una part fonamental de l'acte de consum televisiu.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

I per a les cadenes tota aquesta informació generada a temps real és cada cop més rellevant. "Estem molt pendents del que es diu de nosaltres [a les xarxes]", explica a l'ARA el responsable de serveis interactius de TV3, Marc Mateu. "Les xarxes aporten molta informació que pot ser interessant -continua- i la utilitzem des de molts punts de vista: continguts interactius, atenció a l'audiència, programació, anàlisi d'audiències, etc.". Això sí, Mateu deixa clar que aquestes dades "no són definitives" i que sempre cal valorar-les conjuntament amb altres informacions, des dels resultats d'audiència fins als comentaris que arriben al servei d'atenció a l'espectador, per exemple.

En tot cas, no hi ha dubte que la informació que els programes generen a internet mentre s'emeten és molt valuosa per als canals. I per donar resposta a aquesta necessitat de les cadenes de saber què es diu d'elles -però també de les productores i les agències de publicitat- un grup de quatre joves catalans han posat en marxa Tuitele, una eina pionera a l'Estat que recompta i analitza el contingut dels missatges que generen a Twitter la major part dels programes televisius a Espanya. "Analitzem uns 20 canals", destaca Carlos Sánchez, un dels creadors de la plataforma: "Monitoritzem el 98% dels comentaris que es generen sobre la tele. Del prime time controlem absolutament tots els programes, i de la resta del dia els més rellevants". La feina és ingent: "Cada mes processem 4,5 milions de comentaris només durant l'emissió dels programes", diu Sánchez.

A partir de les dades recollides, Tuitele elabora informes d'audiència social per a les cadenes i productores que ja han contractat els seus serveis. A més, ofereix públicament un rànquing dels deu espais més comentats el dia abans a Espanya, i cada nit, durant el prime time , mostra en temps real l'evolució de l'audiència social. Aquestes dades es poden consultar des de la web de la plataforma, www.tuitele.tv , o des de l'aplicació per a iPhone que han llançat aquest mateix mes. La d'Android ha d'arribar aviat.

La taula adjunta deixa clar que, sovint, l'impacte que un programa té a les xarxes no és proporcional a la seva audiència total. La voz i Salvados , explica Sánchez, funcionen molt bé en tots dos camps, però altres espais amb audiències més reduïdes, com Mujeres y hombres y viceversa i ¿Quién quiere casarse con mi hijo ? són veritables èxits socials. També ho és Gandía Shore : el dia de l'estrena, un 12% dels seus espectadors el van comentar a Twitter.

stats