Publicitat
Publicitat

CENSURA

Veten l’espot del Carnet Jove perquè hi surt la bandera catalana

L’organisme Autocontrol considera que “en el context social actual” això és publicitat política

Aquest any, segons ha pogut saber l’ARA en exclusiva, no hi haurà anunci televisiu del Carnet Jove tot i estar rodat i muntat. El motiu: a l’espot hi apareix una bandera catalana i això ha motivat el veto d’Autocontrol, un organisme d’abast estatal que controla la publicitat abans que s’emeti. En el seu informe, l’entitat recorda que la llei espanyola audiovisual estableix la prohibició de “la comunicació comercial televisiva de naturalesa política”. L’escena en qüestió -que dura dos segons- mostra un noi desplegant la bandera catalana dalt d’un cim, mentre una locució diu: “Nous desitjos, noves conquestes”. A partir d’aquí, els revisors de l’espot conclouen: “Tenint en compte el context social actual en el qual ens trobem, la difusió de l’anunci podria ser entesa per part del públic com un missatge de contingut polític”. L’informe acaba demanant “la no difusió” de l’anunci si no se suprimeix aquest pla amb la bandera.

El departament de Joventut, que és qui impulsa l’anunci, no té intenció de modificar l’espot i ha preferit no emetre’l. Fonts de la Generalitat consideren que és “vàlid i oportú” i neguen “que tingui connotacions polítiques que facin que hagi de ser suspès”. Més de 3.000 joves van participar en el càsting per a un anunci que corresponia a la campanya del 2017 d’aquesta targeta. El fet que el motiu de discòrdia sigui una bandera catalana -sense una connotació d’una opció política concreta, com sí que té l’estelada- fa que els impulsors de la campanya sospitin que l’organisme de control sí que ha actuat amb motivacions polítiques.

La Generalitat no tindria necessitat d’acatar el veredicte d’Autocontrol, que al capdavall és un organisme al qual s’adscriuen voluntàriament les marques anunciants. El problema és que el Carnet Jove depèn també de CaixaBank, ja que està associat a una targeta financera d’aquesta entitat. I el posicionament de CaixaBank és acatar les resolucions d’Autocontrol, ja que fins a dues ordres ministerials i una circular del Banc d’Espanya obliguen l’entitat a sotmetre’s a un sistema homologat pel Banc d’Espanya d’autoregulació publicitària, és a dir, a Autocontrol. En tot cas, l’entitat financera havia donat el vistiplau a l’anunci tal com s’havia dissenyat en el seu moment.

El disseny per a la nova campanya es va posar en marxa a finals de juliol de l’any passat, quan CaixaBank i l’agència publicitària contractada per l’entitat financera van presentar les tres propostes a l’Agència Catalana de Joventut. Al setembre la Generalitat i CaixaBank van consensuar que fos la proposta Nous temps, nou Carnet Jove la que tirés endavant. L’ story board -la maqueta de l’anunci, en forma de dibuixos- es va enviar a l’octubre a la direcció general de Difusió de la Generalitat, que hi va donar el vistiplau. El 15 de desembre CaixaBank va enviar a l’Agència la versió definitiva de l’espot perquè el validés. Després de donar-hi aquest últim vistiplau, es va enviar a Autocontrol al desembre, i el veredicte va arribar el dia 23 d’aquell mes.

A partir d’aquí, des de l’Agència Catalana de la Joventut es va intentar salvar l’anunci obtenint un veredicte favorable del Consell de l’Audiovisual de Catalunya. Però l’organisme es va inhibir de pronunciar-se i, en un correu electrònic enviat ahir, els va recordar que, “d’acord amb la legislació, el CAC no pot fer control previ” i, per tant, no pot emetre un informe. És aleshores quan es decideix renunciar a l’anunci.

Postveritat

Més continguts de

Postveritat
PUBLICITAT
PUBLICITAT