TELEVISIÓ

Zero minuts per a ERC i CDC a Telecinco i Antena 3

L’informe del CAC sobre pluralitat en campanya evidencia el biaix de les privades

Telecinco i Antena 3 no van informar de la campanya electoral del 26-J dels partits no estatals. Tot i que la llei electoral les obliga a atorgar minuts de cobertura en funció de la seva representació al Congrés, la realitat és que ni ERC, CDC, PNB ni CC van aparèixer en cap de les edicions dels noticiaris de migdia o vespre durant les dues setmanes prèvies a la votació del 26-J. En el cas d’ERC, va reunir un 2,39% del vot, mentre que Democràcia i Llibertat (la marca amb la qual es presentava CDC el 20-D) en va obtenir el 2,25%. Són dades de l’informe de pluralitat que va presentar ahir el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).

En el cas de TVE, els Telediarios sí que van informar dels partits no estatals, tot i que ho van fer amb una proporcionalitat més baixa del que tocava: 1,3% de la cobertura per a la marca de CDC i 1,1 per a ERC. La pública espanyola no va respectar, per tant, el criteri d’ordre, ja que els republicans van superar els convergents en la convocatòria anterior. Amb tot, TVE es pot emparar en el fet que té un informatiu amb desconnexió a Catalunya des del qual pot acabar d’equilibrar. Allà sí que es van observar proporcions similars a les que els partits van tenir el 20-D, encara que sigui amb un informatiu que té una audiència molt menor al Telediario. En tot cas, en aquest noticiari català ERC va rebre el 18,9% de l’atenció informativa, mentre que CDC va endur-se’n el 17,1%.

Els blocs, innecessaris?

Les dades permeten constatar un altre fenomen: quan es deixa la informació en mans dels professionals, sense aplicar criteris polítics, no hi ha distorsions apreciables de les cobertures. En aquesta ocasió, com que els partits no han recorregut a la Junta Electoral (i aquesta no actua mai d’ofici) no hi ha hagut blocs electorals a TV3 o a Catalunya Ràdio. Tanmateix la cobertura electoral resultant no mostra cap desequilibri fort respecte al pes relatiu de cada partit al Congrés. A la ràdio, per exemple, Ciutadans va ser el partit amb menys cobertura (un 15,7% del total) mentre que la major atenció la va rebre En Comú Podem (un 17,7%). En general les diferències entre el partit amb més cobertura i el de menys han sigut petites, en sintonia amb la fragmentació de l’escena política catalana.

L’informe de pluralitat ha tirat endavant amb el vot de només tres consellers -els proposats per CiU i ERC-, la qual cosa vol dir que ha fet falta el vot de qualitat del president, Roger Loppacher. En canvi, Carme Figueras, Eva Parera i Daniel Sirera han emès vots particulars. La principal queixa és que el CAC no té competències sobre televisions d’àmbit espanyol, de manera que consideren recursos esmerçats en va el fet d’analitzar-ne les cobertures, ni que sigui a tall comparatiu.

El CAC tradicionalment només elaborava informes de pluralitat per a les televisions i ràdios d’àmbit català. Però a les eleccions catalanes del 27-S  va començar a mesurar també els minutatges de TVE i de les dues principals televisions privades. Aquell primer informe evidenciava que les privades  no van obeir el criteri de proporcionalitat al qual estan obligades per llei.

El CAC empara la crema de la Constitució

Quan Empar Moliner  va cremar un llibre amb les tapes de la Constitució espanyola al programa de TV3 Els matins ho va fer “en exercici del dret a la llibertat d’expressió”. Així ho ha conclòs el CAC, que aquest dimecres va aprovar un acord que descarta que l’escriptora incorregués en cap conducta reprovable en fer aquest gest, l’11 d’abril, dins de la seva secció diària al programa. L’acord, que es basa en un informe jurídic de l’organisme, s’ha aprovat gràcies al vot de qualitat del president, Roger Loppacher, ja que tres dels sis membres del Consell hi han votat en contra.

Més continguts de