Mèdia 22/06/2015

Les al·lusions entre candidats i el sobiranisme, temes principals de les municipals als mitjans segons el CAC

Les declaracions i contradeclaracions dels alcaldables han ocupat prop d'un 30% de l'atenció a Rac1 i 8TV

Ara
2 min
Els set candidats a l'Ajuntament de Barcelona, abans del debat / FRANCESC MELCION

BarcelonaLa campanya de les eleccions municipals ha estat marcada, als mitjans de comunicació, per les al·lusions entre els diferents candidats i les relacions entre Catalunya i l'Estat espanyol. Així ho estableix un informe del Consell Audiovisual de Catalunya (CAC), que determina que els següents temes en importància han estat els pactes, les crítiques a governs municipals i les polítiques socials. L'organisme ha fet un seguiment de la cobertura de sis televisions i dues ràdios i ha analitzat més de 79 hores d'informació.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

En concret, les al·lusions entre candidats és el tema que ha rebut més atenció. En general, els mitjans s'han mogut en una forquilla d'entre el 12'4% i el 18'7%. Rac1 i 8TV són l'excepció, ja que s'han situat molt per sobre d'aquests percentatges amb el 26,6% i el 30,9% respectivament. El segon tema més predominant de la campanya ha estat el sobiranisme. TV3 i TVE hi han dedicat al voltant d'un 11%, mentre que el percentatge de 8TV ha estat d'un 22'8%. Pel que fa a la perspectiva territorial, l'informe destaca la tasca del TN Comarques de TV3 i Catalunya Ràdio, que han informat sobre 56 i 60 municipis, respectivament.

El CAC també menciona la vaga que van dur a terme els treballadors de TV3 durant la campanya. En aquest sentit, l'organisme lamenta que "un conflicte eminentment laboral hagi posat en perill la integritat de la informació". També fa referència a les protestes en relació als 'blocs electorals' i assenyala que han ocupat el 8'6% a Catalunya Ràdio, el 8% a Barcelona TV i el 6'8% a TV3.

L'informe ha analitzat el pluralisme polític als mitjans i conclou que les set forces polítiques comunes han tingut temps de notícia a tots els espais, alguns dels quals han ofert temps, de forma ocasional, a altres partits. En el cas de 8TV, el CAC ha observat mancances en la proporcionalitat en la primera meitat de la campanya, de manera que Barcelona En Comú-E ha aconseguit més presència que candidatures amb més representació. Tot i això, als resultats globals de la cadena es compensa part d'aquest fet.

A l'hora d'interpretar la instrucció de la Junta Electoral Central, els mitjans han optat per diverses fórmules. Així, RTVE ha planificat una cobertura amb una interpretació literal dels criteris de proporcionalitat, Barcelona TV n'ha fet una interpretació menys restrictiva i la CCMA ha optat per una major flexibilitat. Ara bé, segons l'informe tots els mitjans han inclòs pluralitat de veus als espais informatius, d'entrevistes i de debat. A més, el CAC destaca que internet i les xarxes socials s'han utilitzat com a complement informatiu.

stats