18/12/2019

Una assegurança tan increïble... que no era veritat

2 min
FIFA-2018-World-Cup-Featured-866x487

BarcelonaPer als qui això del futbol els fa patir, avui recupero la història de Paul Hucker, un fan de la selecció anglesa de futbol que, per la mòdica quantitat de 100 lliures, va contractar una assegurança segons la qual si l'equip dels seus amors feia un mal paper al Mundial del 2006 –i això li causava un "trauma sever"–, aleshores cobraria com a compensació un milió de lliures. La història és pura llaminadura de clics i va aparèixer a mitjans de tot el món, incloent-hi capçaleres de prestigi com el Times o el Guardian. El petit problema que arrossegava la notícia –res, un detall– és que era mentida. Més exactament, es tractava d'un truc publicitari ordit pel tal Hucker, un expert en màrqueting del sector de les assegurances que va assegurar-se una impagable cobertura mediàtica. L'executiu havia colat altres gols similars a la premsa, publicitant cobertures per a casos tan pintorescos com ser segrestat per extraterrestres, espantat per fantasmes o quedar decebut pels regals de Nadal. De fet, ja al Mundial del 2002, al Japó, havia sortit la mateixa història, només que aleshores no s'havia convertit en viral perquè no l'havia recollit cap agència i l'accés a internet no estava tan generalitzat.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Les fake news s'han convertit en una marca i certament poden tenir efectes perniciosos sobre la salut democràtica d'una societat. Però, després, hi ha tot de notícies (pre)fabricades per equips de premsa que massa mitjans publiquen sense prou filtres de revisió. Quan, justament, si alguna cosa tenim els periodistes a oferir als nostres conciutadans és la capacitat de revisar i contrastar. Això vol dir trencar inèrcies còmodes, per part dels professionals, però també empreses que –amb la seva distribució de recursos– prioritzin la qualitat per sobre de la quantitat.

stats