Els cercadors que contribueixen a la reforestació del planeta

Diversos serveis digitals s’han sumat a la lluita contra la crisi climàtica i, en alguns casos, inverteixen els seus beneficis publicitaris en projectes mediambientals

Des de fa dues setmanes la selva amazònica pateix una destrossa de grans proporcions. S’han calcinat més d’1,8 milions d’hectàrees a causa de milers d’incendis que, segons diversos mitjans, representen la pèrdua forestal més greu dels últims deu anys. La situació ha desencadenat una onada de crítiques a les xarxes per la desprotecció de l’Amazònia, i entre tots els comentaris en circulen alguns de ben particulars: demanen a la gent que utilitzi Ecosia, un cercador d’internet que podria ajudar a reforestar la selva.

Més enllà de totes les pàgines web i aplicacions que calculen la petjada ecològica, per exemple, d’anar amb cotxe, existeix un ampli ventall de serveis que s’han sumat a la lluita contra la crisi climàtica. És el cas d’Ecosia, un motor de cerca en línia creat el 2009 amb seu a Berlín a través del qual es pot buscar qualsevol mena d’informació. Però la peculiaritat d’aquest servei, i el que el diferencia d’altres com Google, és que inverteix els seus beneficis en la reforestació de regions d’arreu del món.

Aquesta plataforma funciona d’una manera senzilla i eficient, i ho fa de la mà de Bing, el cercador personalitzat de Microsoft. Per cada clic que es fa a Ecosia, apareixen uns anuncis proporcionats per Bing que generen uns ingressos que, posteriorment, s’inverteixen a favor del planeta. El cercador ecològic té com a objectiu donar el 80% dels seus ingressos publicitaris a projectes de reforestació organitzats per associacions com WeForest. El programa a què pertany Ecosia té com a objectiu plantar més de 1.000 milions d’arbres a tot el món abans del 2025.

Per veure el seu progrés només cal donar un cop d’ull a la web www.ecosia.org, on hi ha un comptador que mostra les vegades que s’ha utilitzat l’eina de cerca, que equivalen a la quantitat d’arbres plantats per aquest servei. A hores d’ara porten més de 65,5 milions d’arbres plantats.

Més enllà d’Ecosia, hi ha diverses empreses tecnològiques que s’havien sumat al moviment ecologista i havien canviat algunes de les seves prestacions per consumir menys energia. Però algunes d’aquestes accions han quedat obsoletes, no funcionen o, en alguns casos, se’n qüestiona l’eficàcia.

Per exemple, entre el 2007 i el 2008 Google va sorprendre el públic amb diverses eines eco-friendly, com ecOgle, un cercador de l’empresa que utilitzava colors foscos, que es considera que consumeixen menys energia; però avui dia el cercador no és a internet.

Passa el mateix amb el cercador Ecoogler ( www.ecoogler.com ), que va néixer per contribuir a la reforestació de l’Amazònia. El cercador utilitzava la tecnologia de Yahoo i cada cerca equivalia a una fulla d’un arbre, de manera que 10.000 cerques/fulles es convertien en un arbre. Era una manera simbòlica de participar en la reforestació, amb l’ajuda de l’associació benèfica suïssa Aquaverde. Actualment, però, no hi ha cap rastre d’aquest cercador a la web ni tampoc Aquaverde menciona aquest tipus de col·laboració. De fet, alguns internautes qüestionen la seva vinculació amb Google i la seva col·laboració amb el medi ambient.

Passa el mateix amb una altra eina de recerca coneguda com a Eco Search ( www.ecosearch.org ), que es va presentar com un motor de cerca sense ànim de lucre amb la missió de donar el 100% dels beneficis a organitzacions ecològiques com Sierra Club, TreePeople i Rainforest Alliance, entre d’altres. Però si avui dia algun usuari intenta buscar qualsevol cosa en aquesta web no trobarà els resultats que desitja i, en canvi, es veurà redirigit a una pàgina sobre reparacions de cases.

Una de les poques eines de Google a favor del medi ambient que sí que està en actiu és Google Light Off o Google Black, una extensió de Chrome que ofereix una experiència més còmoda a l’hora de veure vídeos i que, a més, consumeix menys, ja que com que enfosqueix les pantalles pot arribar a fer estalviar 750 megawatts per hora al dia, segons s’afirma a la seva pàgina web.

D’altra banda, hi ha motors de recerca que fan un pas més enllà i filtren els seus resultats d’acord amb el medi ambient. És a dir, si una persona vol buscar “sabates” en determinades plataformes, el cercador només mostrarà resultats de sabates veganes, reciclades o vintage. És el que fa, per exemple, Green Maven, el cercador ecologista de més pes al món, fundat el 2006 per l’emprenedor i activista Joey Shepp i que té com a objectiu ajudar els usuaris a trobar tant informació com productes ecològics.

Amb l’incendi de l’Amazònia, la recerca ecològica a internet ha reviscolat. Fins ara, el cas d’Ecosia és el més conegut i el més efectiu, ja que respon als seus dos objectius principals: actuar com a cercador i contribuir a la reforestació. El servei està certificat per B-Labs, l’organització sense ànim de lucre de control de qualitat que es dedica a verificar els nivells de transparència, eficiència i sostenibilitat.

Més continguts de