29/08/2021

Els crítics: els jutges que enlairen i enfonsen carreres

2 min
L'obra de teatre 'El bon policia'

BarcelonaUna de les funcions dels mitjans de comunicació és fer de prescriptors en termes de consum cultural. Aquesta funció es practica de dues maneres: o bé informant sobre una determinada manifestació artística (una obra de teatre, un llibre, un programa de televisió, una exposició, una pel·lícula) o bé sotmetent-les al judici del crític. Les primeres peces es consideren merament informatives, i el criteri per incloure-les en l'agenda no es basa només en el seu valor intrínsec, que també, sinó que té en compte altres variables. Per exemple, si un actor com Brad Pitt ve a Barcelona a fer una obra de teatre, els mitjans en parlaran a bastament al marge de si l'obra és bona o no; o si hi ha un determinat autor que publica després de molts anys de silenci, etc.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Evidentment, parlar-ne sempre és una forma de publicitat, ni que sigui indirecta, però la prescripció pura i dura, la que marca si una obra determinada és bona o no, la practiquen aquesta classe tan especial de periodistes especialitzats que anomenem crítics. I no creguin que és una feina fàcil. El crític sap que amb una mala crítica es poden enfonsar i enlairar carreres. A Broadway, per exemple, tothom sap que una obra no triomfarà almenys que tingui una bona crítica al New York Times. En el cas de l'ARA, aquest poder se circumscriu bàsicament a la producció en català, sigui literària, teatral, televisiva o cinematogràfica. Una mala crítica a l'ARA té un pes específic en un ecosistema cultural tan limitat com el nostre. I aquí és on Santi Fondevila, Mònica Planas i Pere Antoni Pons han de lluitar per mantenir-se incòlumes en el seu judici i no deixar-se emportar per l'argument recurrent d'editorials o productores. "Ja és prou difícil fer una pel·lícula (o una obra de teatre, un llibre, etc.) perquè vosaltres us la carregueu".

stats