LA TRIA TECH
Mèdia 12/05/2013

Com és treballar a Silicon Valley? 10 exemples

Tobogans, càpsules per fer la migdiada, tota mena de vehicles a disposició dels empleats...

i
Albert Cuesta
4 min

Amb l'índex d'atur que tenim aquí, pot semblar exòtic un lloc on les empreses no competeixen només per atreure personal sinó per conservar-lo. Però això és exactament el que passa a Silicon Valley, la zona de Califòrnia que concentra moltes de les grans empreses tecnològiques. A més de salaris elevats, participacions accionarials, estructures relativament poc jerarquitzades i polítiques sobre calendari laboral força flexibles tractant-se dels EUA, els empleats d'aquestes companyies gaudeixen de serveis i avantatges d'allò més pintorescos. L'objectiu final és, naturalment, que acabin passant com més hores millor a la feina.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

1. Tobogans. Tant a Google com a la seva filial YouTube es poden evitar escales i ascensors per baixar al pis de sota. Les dues empreses tenen tobogans, amb tres carrils en el cas de la segona. I deu haver-hi poques empreses a Silicon Valley sense taula de billar, futbolí –a Skype els tenen en una sala entapissada de gespa artificial–, ping-pong, videojocs o pista de bàsquet.

2. La màquina de 'vending'. A gairebé tot arreu hi ha barra lliure de refrescos i llaminadures (vegeu el punt 10). Però a can Evernote fan servir les màquines dispensadores automàtiques per a una altra cosa: amb la credencial d'empleat pots aconseguir els accessoris electrònics que et calguin per a la teva feina: un ratolí, un teclat sense fils, un carregador per al portàtil… D'aquesta manera descarreguen el departament intern d'assistència tècnica. Ara bé, si ets un 'fanboy' d'Apple, la teva empresa ideal ha de ser Pinterest, que organitza sovint excursions a la botiga Apple Store.

3. Bugaderia i perruqueria. A Silicon Valley no hi ha dissabtes ni diumenges i les setmanes poden arribar a les 100 hores. Per tal que no et calgui anar a casa, empreses com Google disposen de servei de bugaderia, perruqueria i llar d'infants per al personal. També hi ha bugaderies en autoservei: la roba que els empleats no recullen es porta cada diumenge a beneficència. I no cal que t'enyoris del teu gos: a Google i a Yammer el pots portar a la feina.

4. Classes de ioga. Cal mantenir-se en forma. Pràcticament totes les empreses que ofereixen menjar de franc també tenen classes de gimnàs. A les seus de Twitter i AirBnB hi ha sales per fer activitats dirigides de ioga i Pilates. A StumbleUpon i a Zynga tenen massatgistes per relaxar-te entre línia i línia de codi.

5. La cinta de caminar. En relació amb el punt anterior, passar moltes hores programant assegut davant una pantalla també acaba passant factura a la salut. Però mentre l'empleat fa exercici, no produeix. Solució: cintes de caminar amb taula per al portàtil incorporada. Es veu que a Evernote i a Facebook són habituals.

6. L'estudi de gravació. A Dropbox el personal amb inclinacions artístiques disposa d'un estudi de gravació equipat amb instruments musicals i taula de so per enregistrar les seves creacions. La mateixa empresa promou el 'whisky dels divendres'. No sabria dir si hi ha alguna relació.

7. Vacances? Agafa'n quan et calguin. A Ask.com no compten quants dies de festa s'agafa cada empleat; la mesura de la productivitat és la feina feta dins del termini previst. El mateix passa a Automattic, l'empresa creadora de WordPress, i a Yammer, la xarxa social privada per a empreses que Microsoft va comprar fa uns anys.

8. Càpsules per fer la migdiada. Per molt treballador que siguis, en algun moment has de dormir. A can Google tenen els 'sleep pods' de l'empresa MetroNaps, unes càpsules per fer la becaina: t'hi asseus, programes l'alarma per al cap d'una estona, abaixes la visera... i a descansar!

9. Vehicles a disposició. Patinets, bicicletes i monopatins a l'abast del personal per anar d'un lloc a l'altre. Però també cotxes elèctrics d'ús gratuït per als empleats: prèvia reserva, a Google pots agafar-ne un per anar a fer qualsevol gestió; el truc és que l'empresa aprofita –només faltaria– per acumular dades sobre ús i eficiència dels vehicles híbrids.

10. Cafeteria. La gastronomia laboral de Silicon Valley mereix un capítol a part. Les neveres amb begudes i els prestatges amb coses per picar ja formen part del mobiliari estàndard. Però les cafeteries corporatives a càrrec de l'empresa s'han convertit en argument per canviar de feina. Hi ha empreses que presumeixen de cuinar només amb ingredients orgànics –en algun cas, procedents de l'hort biològic instal·lat a la teulada o al pati de la seu, conreat per jardiners propis o pels mateixos empleats–, de jornades gastronòmiques internacionals o senzillament d'esmorzars, dinars i sopars a càrrec de l'empresa. Dues excepcions significatives: tant a Apple com a Microsoft (aquesta no és a Califòrnia sinó més al nord, a Seattle, però ja m'enteneu) el personal es paga els àpats, suposadament a preus subvencionats. I una novetat recent: en fer-se càrrec de la direcció de Yahoo!, l'ex-Google Marissa Mayer va suprimir la política de teletreball dels seus antecessors, forçant els empleats a treballar a la seu de Sunnyvale. Per evitar les queixes, això sí, va haver d'instaurar els àpats de franc.

Nota: Per facilitar-vos les coses si us han agafat ganes de fugir cap a Califòrnia, tots els enllaços del text us porten directament a les pàgines web de captació de personal de les respectives empreses esmentades. Aviseu-me des d'allà si hi acabeu.

stats