TELEVISIÓ

Cinc noves maneres de lligar

Els ‘dating shows’ continuen sent l’estrella dels formats televisius més innovadors del moment

La consultora The Wit ha fet pública aquesta setmana, en el marc del Mipcom (el festival internacional de televisió que se celebra a Canes), la seva tradicional llista dels 25 formats televisius més innovadors del moment. I, com en les últimes ocasions, els dating shows hi tenen un paper destacat. Els famosos, la cuina i els concursos són altres camins que les productores de tot el món exploren ara mateix.

‘Dating shows’

Els concursos per trobar parella encara no s’han esgotat

Cinc dels vint-i-cinc formats seleccionats per The Wit juguen amb la idea de trobar parella. Es tracta d’un gènere ja molt present a les graelles, i això obliga a pensar formats cada vegada més inversemblants. Al programa israelià Queens of love, per exemple, tres drag queens intenten ajudar un solter que fins ara buscava l’amor “als llocs equivocats”. I a Five guys a week una noia conviu durant una setmana amb cinc pretendents, i cada dia en descarta un. Entre els formats destacats també hi ha Donde menos te lo esperas, estrenat recentment a Cuatro, en què els aspirants ignoren les particularitats de l’estil de vida del concursant que els ha cridat l’atenció. A Undercover twins els protagonistes són dos bessons idèntics que es fan passar per la mateixa persona davant els seus vuit pretendents. Finalment, Singletown proposa un punt de partida diferent: en aquest cas hi ha cinc parelles consolidades que accepten passar un estiu com si fossin solters per, després, decidir si reprenen la relació o la donen per acabada.

Contrast generacional

La televisió proposa simbiosis entre joves i gent gran

Un altre fil que les productores estan estirant és el contrast entre persones joves i grans. I, també en aquest àmbit, hi té presència la recerca de parella. És el cas del programa irlandès Generation dating, en què dues persones d’edats molt diferents però que no es coneixen es donen consells sobre la vida sentimental i sobre la manera d’encarar una cita. The Wit ha seleccionat també dos formats més, l’alemany Lodgers i l’irlandès OAP B&B, que parteixen d’una premissa molt semblant: una persona jove sense accés a l’habitatge s’instal·la gratuïtament a casa d’una persona gran a canvi d’oferir-li ajuda i companyia.

Famosos fora de lloc

Persones conegudes que fan de cuidadors o contacten amb morts

Demanar als famosos que facin coses inhabituals és un altre recurs molt explotat. Al format holandès Take over, take care es converteixen en cuidadors de persones dependents, i al nord-americà Ghosted ajuden gent jove a contactar amb amics o familiars morts. D’altra banda, des de Noruega arriba Who’s the smartest reality star, un concurs de cultura general entre concursants de reality shows, i des de França The celebrity song challenge, en què un cantant en desafia un altre a interpretar un tema d’un estil completament diferent del seu repertori habitual.

Concursos de tota mena

D’un premi que es crema a una competició amb cent participants

La televisió també continua ideant noves maneres de fer guanyar diners als participants. Entre les més sorprenents hi ha The nation’s best sand sculptor, un concurs d’escultors de sorra ideat als Països Baixos, i Laughing all the way to the bank, en què l’objectiu dels participants és fer riure un comptable. A You should know, els participants han de respondre preguntes relacionades amb les fotografies que han penjat a les xarxes socials, i a Watch les qüestions fan referència a un gran espectacle de varietats que han vist prèviament. 99 to beat és un concurs de gran format en què cent persones competeixen en cent proves senzilles i van quedant eliminades fins que només queda el guanyador, i a Don’t els concursants han de superar reptes físics o mentals basats en coses que no poden fer, com ara riure o dir determinades paraules. Amb un plantejament més clàssic, Burning time és un concurs de preguntes i respostes en què els diners del premi es van cremant mentre els participants intenten resoldre la prova final, i a Rolling in it el concursant, acompanyat d’un personatge famós, ha de llançar una moneda gegant per una cinta transportadora que va a parar a caselles amb diferents premis.

A la cuina

Menjar-te l’animal amb el qual has conviscut

Igual que els dating shows, la cuina és un camp amb un pes específic molt important en les graelles televisives actuals, i les productores encara pensen noves maneres de treure’n suc. Una d’aquestes és Snackmasters, que proposa a xefs de renom que intentin descobrir i copiar les receptes secretes de productes industrials o de menjar ràpid, com ara barretes de xocolata i hamburgueses de cadenes de fast food. L’altre format culinari seleccionat per The Wit és Meat the family, en què els membres d’una família consumidora de carn han de cuidar durant uns quants dies un animal de l’espècie que mengen més sovint. Al final han de decidir si se’l mengen o es fan vegetarians.

Altres formats

Els orígens de la cocaïna i el racisme que no es veu

Entre els formats seleccionats també hi ha dos experiments socials. D’una banda, The cocaine trails, que porta un grup de consumidors de cocaïna fins a Colòmbia perquè coneguin de primera mà l’origen d’aquesta droga i el funcionament de les màfies que la produeixen. De l’altra, The segregation experiment, que intenta descobrir a través de jocs els prejudicis racistes que tenen nens d’entre onze i dotze anys. La llista de The Wit es completa amb Drive master, un curiós concurs de talents creat a Rússia en què els participants aprenen les tècniques per convertir-se en un doble d’acció en escenes de cotxes.

Més continguts de