El so del silenci pren Maida Vale

La BBC anuncia el tancament dels històrics estudis de gravació de l’oest de Londres, veïns dels d’Abbey Road

Maida Vale no només és un dels districtes de l’oest de Londres amb més encant, i fins a cert punt apartat dels bulliciosos i diversos centres de la ciutat. Maida Vale, amb el Grand Union Canal i el Regent’s Canal, que el travessen per formar Little Venice, ha sigut en un moment o altre refugi d’artistes ben coneguts per tothom: entre d’altres, Noel Gallagher (Oasis), Björk o Jarvis Branson Cocker, l’altre gran del britpop de mitjans dels 90, amb Pulp.

A més de les elegants mansions i la tranquil·litat que s’hi respira -és una zona de Londres on no hi ha cap gran centre comercial, ni tan sols cap gran supermercat-, una altra de les causes per la qual el freqüentaven els artistes és, probablement, el veïnatge de dos mítics estudis de gravació: el d’Abbey Road, al número 3 del carrer de la famosa imatge de l’àlbum dels Beatles del mateix nom, situat a la frontera entre Maida Vale i St. John’s Wood, i el que la BBC ha tingut durant 84 anys al carrer Delaware. Menys de quinze minuts d’agradable passeig entre avingudes ben arbrades els separen.

Ara la BBC ha decidit posar fi a una història que va lligada no només a la seva orquestra simfònica i als primers enregistraments i emissions en directe dels seus inicis, als anys 30 del segle XX, sinó a mítics programes radiofònics de música. El més conegut, fins i tot fora del Regne Unit per la personalitat del conductor i per l’impacte que van tenir en el panorama musical del segle XX, és el que feia John Peel, DJ, periodista i productor musical.

John Peel, un precursor

Les Peel sessions -enregistraments en directe als estudis de Maida Vale de com a mínim quatre temes- van ser una veritable plataforma de llançament, nacional i internacional, per a alguns grups i artistes que han fet època. Per exemple, els ja esmentats Pulp, que per bé que a mitjans dels 90, amb el tema Common people, es van situar als primers llocs de les llistes durant mesos, ja n’havien fet una el novembre del 1981. Dos anys abans havia passat també per Maida Vale Police. Pink Floyd ho va fer el 1967, el mateix any en què Peel es va estrenar amb el programa, que va dirigir fins a la mort, el 2004.

Abans, molt abans, durant la Segona Guerra Mundial, els estudis de Maida Vale eren l’edifici de reserva de la BBC per emetre noticiaris en cas que els més cèntrics de la Broadcasting House, ben a prop d’Oxford Circus, resultessin danyats pels bombardejos de la Luftwaffe. De fet, tant aquest edifici, encara en ús, com Maida Vale -originalment una pista de patinatge sobre parquet, amb una tribuna amb capacitat per a 2.600 persones-, van haver de ser reconstruïts parcialment.

Però el tancament no és immediat. Es farà quan les noves instal·lacions que preveu construir la cadena pública a la zona del Parc Olímpic, a l’est de la ciutat, siguin una realitat, en principi entre el 2022 i el 2023. El director de la BBC, Tony Hall, ha intentat sortir al pas de les crítiques que ha generat la decisió: “Entenc tot el que el nostre patrimoni musical a Maida Vale significa per a nosaltres, per als artistes i per al públic. No hem pres la decisió a la lleugera. Però estem decidits a vetllar perquè la música en directe es mantingui al cor de la BBC i el trasllat a les noves instal·lacions ens donarà l’oportunitat de fer-ho.”

El nou complex haurà d’incorporar estudis d’enregistrament i assaig, a més d’una base permanent per a l’Orquestra Simfònica i els Cors de la BBC. Es guanyarà en comoditat, potser, però es perdrà en caràcter, probablement, el que imprimeix un edifici on va tenir lloc l’última gravació de Bing Crosby, Feels good feels right (1977), i on s’han enllaunat temes tan rellevants com el Twist and shout, dels Beatles (1963), un àlbum sencer dels Joy Division (1979) o el Make you feel my love, d’Adele, l’any 2008.

Però l’última paraula encara no s’ha dit, perquè arran de l’anunci de tancament s’ha iniciat una campanya per evitar la clausura. Amb l’etiqueta #BBCSaveMaidaVale diversos músics i professionals d’alt perfil van piular la setmana passada sobre aquest tema. Entre d’altres, el productor de Radiohead, Nigel Godrich: “Això és una absoluta bogeria! Un error, un error. Digueu-ne com vulgueu, però el trasllat és una equivocació. No destruïu aquesta part increïblement important del nostre patrimoni cultural, tan important com els estudis Abbey Road... Stop!”

Yannis Philippakis, de Foals, deia: “Tants records a Maida Vale, tantes sessions increïbles al llarg dels anys. No ho confineu a la història. La BBC ho ha de reconsiderar”. I el seu company de banda, Jimmy Smith, reblava: “Per l’amor de Déu, BBC, no ens els prengueu. Hi hem passat tan bons moments... No hi ha cap lloc a la Terra com aquest i el voleu oblidar! Cada banda hauria de poder-hi ensumar la història, aquí.”

Més continguts de