10/11/2022

La no moderació surt cara (però ho paguen els de sempre)

2 min

Mirar-se els 11.000 acomiadaments perpetrats per Mark Zuckerberg a la companyia Meta només des d’una òptica econòmica comporta perdre’s una part del context rellevant. El directiu va culpar –sense citar-lo– TikTok com a principal responsable de l’estancament que pateixen Facebook i Instagram. Però també hauríem de recordar que l’empresa va invertir l’any passat 12.000 milions de dòlars en el famós metavers, un Xanadú virtual que havia de marcar un abans i un després en la història de la humanitat però del qual, de moment, la novetat més estimulant que hem conegut en els darrers mesos és que els avatars tindran cames, com ens recordava en aquest diari Albert Cuesta. Són molts diners col·locats en un projecte que –de moment– no aporta cap facturació rellevant. I és aquí quan val la pena recordar que el gran anunci sobre Meta va arribar tot just un mes després que l’enginyera i extreballadora de Facebook Frances Haugen aportés desenes de milers de documents interns a la Comissió de Borsa i Valors dels Estats Units i al Wall Street Journal. Allà s’evidenciava que Zuckerberg sabia els efectes perniciosos de les seves xarxes, derivats de l’aplicació d’un algoritme que prioritzava beneficis a responsabilitat. I d’una inhibició a l’hora d’invertir per evitar els perjudicis que Facebook i Instagram poden causar, especialment als menors.

Mark Zuckerberg, fundador de Facebook.

Ja aleshores es va interpretar que la inversió en el metavers –d’un futur com a mínim discutible– era una cortina de fum per deixar enrere tota aquesta polèmica. Els efectes d’aquella maniobra es deixen notar ara, i ho pateixen 11.000 persones que són en realitat víctimes de la tossuderia de Zuckerberg per no voler assumir que, sense una responsabilitat activa i efectiva per part de la seva empresa, les seves xarxes són colossos, sí, però amb peus de fang.

stats