PAREU MÀQUINES

On és la part que ens toca dels 4.700.000.000 de dòlars de Google News?

La principal associació de mitjans dels Estats Units creu que el negoci està mal repartit

Aquesta és la pregunta –temo que retòrica– que es formulen els periodistes americans, en boca de la News Media Alliance (NMA), l'associació que aplega més de 2.000 mitjans als Estats Units. Un estudi de l'entitat xifra en 4.700 milions de dòlars tot allò que Google recapta gràcies als continguts elaborats pels periodistes. I és una estimació a la baixa: la NMA ha calculat els ingressos de Google News i els derivats de les cerques a Google relacionades amb les notícies. Però no hi ha comptat, per exemple, el valor de les dades personals que la companyia obté cada cop que els lectors cliquen un article des del seu cercador. Per tant, sense necessitat d'elaborar cap contingut noticiable, l'empresa és capaç de reunir gairebé tants diners com tota la publicitat digital dels mitjans als EUA (uns 5.100 milions de dòlars). És evident que els mitjans es beneficien d'un augment de trànsit gràcies a serveis com Google o Facebook. Però també ho és que es tracta de plataformes que es beneficien en gran mesura pel fet de poder trobar-hi notícies amb facilitat. Europa pressiona (amb èxit escàs) i la nova llei del 'copyright' ha obert un nou focus de tensió entre la indústria i el gegant informàtic. Però és interessant que siguin ara els mitjans dels Estats Units els que reclamin un repartiment diferent d'aquests ingressos. Si se'n surten, pot ser un revulsiu real per a tota la indústria.

Àlbum de titulars

Un duo de titulars que ens parlen del misteri insondable de la ment: "Confon un para-sol [d'una terrassa] amb una dona de 'The handmaid's tale' a punt de suïcidar-se i truca a la policia" (' As'), "Fa caca tan fort que perd la memòria" ('Crónica').

Més continguts de