Mèdia 19/10/2016

Els periodistes de TV3 critiquen que presentadors de la cadena facin publicitat

La CCMA argumenta que ni Lluís Marquina ni Helena Garcia Melero formen part del departament d'informatius

Albert Castellví
4 min
Lluís Marquina fa publicitat de BBVA

BarcelonaEl Consell Professional de TV3 denuncia que, des de fa uns dies, dos presentadors de la cadena s'han convertit en les cares visibles de dues campanyes publicitàries, un fet que, segons aquest organisme, contravé el llibre d'estil de la cadena.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Un dels casos denunciats és el de Lluís Marquina, presentador del programa 'Generació digital', que protagonitza una campanya del banc BBVA. A banda de fer-se càrrec d'aquest programa sobre noves tecnologies, Marquina és també "l'especialista en temes digitals que apareix periòdicament als 'Telenotícies'" quan s'ha d'informar sobre notícies relacionades amb aquest àmbit.

Com recorda el Consell –format per periodistes de la cadena i dedicat a vetllar per les bones pràctiques en l'àmbit de la informació–, el llibre d'estil de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) estableix que els professionals que treballen "en l’elaboració i presentació de continguts estrictament informatius" no poden "fer publicitat ni participar en promocions comercials, independentment del règim contractual que els vinculi amb l’empresa, si la seva projecció pública s’associa al mitjà on treballen".

Segons el comunicat del Consell Professional, la solució que ha trobat la cadena per resoldre aquesta incompatibilitat consisteix a "apartar [Marquina] dels 'Telenotícies' mentre duri la campanya". Per aquest motiu, l'organisme lamenta que "s'avantposi la publicitat a la informació" i argumenta que, malgrat que la situació econòmica de TV3 "és molt difícil", "prioritzar una entrada de diners d'una campanya comercial davant del deure d'informar al millor possible és un error". El Consell, doncs, demana "la retirada immediata" de l'anunci de BBVA i assenyala que "no es tracta de treure gent dels 'Telenotícies' i mantenir-los a la publicitat, es tracta de treure’ls de la publicitat i mantenir-los als 'Telenotícies'".

Fonts de la direcció de la CCMA han negat en declaracions a l'ARA que Marquina sigui "col·laborador habitual" del 'Telenotícies'. "És el presentador del 'Generació digital'. Surt al 'Telenotícies' esporàdicament com a col·laborador extern als informatius, i sempre identificat com a director del 'Generació digital'. Això no contravé el llibre d'estil, perquè no és de l'àmbit estrictament informatiu", argumenta la cadena.

La campanya que protagonitza Marquina es titula 'La revolució de les petites coses', exactament igual que la secció que el mateix presentador va estrenar al programa 'Divendres' el 5 d'octubre. Es tracta d'una secció patrocinada pel BBVA i destinada a explicar com les noves tecnologies i les aplicacions mòbils poden fer més senzills alguns aspectes de la vida quotidiana.

L'altre cas polèmic és el d'Helena Garcia Melero, conductora precisament del magazín 'Divendres'. Des de fa temps, la presentadora es fa càrrec de les campanyes institucionals de la Generalitat –a les quals el Consell no posa cap pega, ja que no es tracta de comunicacions de tipus comercial–, però recentment n'ha estrenat una altra dels supermercats Caprabo.

En aquest cas, l'organisme admet que el programa que presenta Melero no és "estrictament informatiu" –que és el tipus de continguts a què fa referència explícita el llibre d'estil–, però adverteix que "bona part dels seus continguts i la tertúlia que cada dia es fa al programa tracten temes estrictament d’actualitat", i que a més Melero "encara és reconeguda com a expresentadora del 'Telenotícies'", que va conduir fins al 2004.

Així, doncs, el Consell Professional troba "inadmissible" que s'hagi autoritzat aquesta campanya, que en la seva opinió "afecta la imatge i la credibilitat, tant de la periodista com de la cadena". Segons el llibre d'estil, en els casos de personal "no vinculat als continguts informatius", la participació en campanyes publicitàries requereix "l'autorització expressa de la direcció" i "no ha d'afectar ni la imatge ni els interessos de la Corporació".

Per la seva banda, el Sindicat de Periodistes de Catalunya també ha mostrat el seu desacord amb aquestes dues campanyes –tot i que sense citar-les explícitament– i se n'ha queixat davant del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) i el Consell de la Informació de Catalunya (CIC). Més enllà del llibre d'estil, el Sindicat cita el Codi Deontològic, que estableix que "no s'ha de simultaniejar l'exercici de l'activitat periodística amb altres activitats professionals incompatibles amb la deontologia de la informació, com la publicitat, les relacions públiques i les assessories d'imatge". En un comunicat, aquesta entitat reclama a TV3 que "deixi d'emetre i de difondre aquests espots publicitaris protagonitzats per periodistes de TVC que, efectivament, afecten la imatge i els interessos de la CCMA i posen en dubte la credibilitat i la imparcialitat dels seus mitjans".

Tot i així, des de la Corporació s'assenyala que el codi deontològic marca uns principis "genèrics" que el llibre d'estil "desgrana en molts articles" per definir exactament en quins casos es pot permetre que un presentador faci publicitat i en quins no. "L'Helena Garcia Melero no està en aquesta tessitura, perquè presenta un magazín", defensa TV3.

En declaracions a l'ARA, Melero ha assegurat que ella no va "per lliure". "És una campanya que m'arriba del departament comercial de TV3. No és que jo tingui uns 'business', és TV3 que es mobilitza! Així com en el cas del 012 sí que treballo amb una productora aliena, en aquests espots treballo amb TV3 i amb un realitzador de TV3", explica la presentadora. "Jo ara sóc al departament de programes, no a informatius. La credibilitat em sembla que la puc demostrar diàriament durant les tres hores de programa", afegeix.

stats