UNA PRÀCTICA CONTROVERTIDA
Mèdia 07/02/2011

Els periodistes anunci, qüestionats

Els presentadors d'informatius que fan anuncis de productes degraden la professió? Els codis deontològics diuen que les dues coses no es poden simultaniejar, però la realitat és ben diferent.

Auri Garcia Morera
2 min
Chaparro, Carbonero

BARCELONA.En els últims anys s'ha convertit en habitual que els periodistes més coneguts, que solen ser els presentadors d'informatius, protagonitzin campanyes publicitàries de productes comercials. Matías Prats va ser un dels primers a l'Estat espanyol amb els anuncis del compte taronja d'ING Direct, i més tard s'hi van sumar periodistes com Susanna Griso, Carme Chaparro i, recentment, Sara Carbonero. El cas de Susanna Griso és un dels més controvertits, ja que arran dels rumors sobre els possibles efectes adversos d'Actimel sobre la salut, va gravar un segon espot en què feia referència explícita a la seva condició de periodista per tal de revestir d'un to informatiu la campanya.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Aquest tipus de pràctiques són contràries als codis deontològics de la professió, com per exemple el del Col·legi de Periodistes de Catalunya, que diu explícitament que "no s'ha de simultaniejar l'exercici de l'activitat periodística amb altres activitats professionals incompatibles amb la deontologia de la informació com la publicitat". Fa només uns dies, l'Associació de Premsa de Madrid va convocar una sessió de treball sobre aquesta qüestió en què el catedràtic de periodisme Bernardo Díaz Nosty va dir que "els periodistes que traslladen la seva credibilitat a un producte comercial incorren en la degradació més absoluta que pot assolir la professió". En la mateixa sessió, la periodista Nativel Preciado va reconèixer: "Són molts diners els que t'ofereixen, i la temptació t'arriba".

Més enllà dels anuncis que tenen com a protagonista un periodista, cada cop és més habitual introduir patrocinis dins mateix dels espais informatius. De manera més o menys agosarada, ho fan les quatre privades d'abast estatal: Antena 3, Telecinco, Cuatro i La Sexta.

El codi deontològic del Col·legi de Periodistes també fa referència a aquests patrocinis, i estableix que "no es poden presentar subreptíciament" ni es poden "encobrir sense que puguin ser clarament diferenciades pels lectors i les audiències". Una recomanació que les cadenes solucionen amb un rètol que no sempre evita la confusió.

L'ambigüetat i el caràcter no vinculant dels codis deontològics, però, podrien superar-se molt aviat, ja que el ministeri d'Indústria té la intenció de prohibir les promocions fetes pels mateixos presentadors de l'espai dins dels "programes de contingut informatiu d'actualitat".

Es faria amb una instrucció que regularia diferents aspectes de la publicitat televisiva, com per exemple les interrupcions publicitàries en les retransmissions esportives, en el marc de la llei general de l'audiovisual aprovada la primavera de l'any passat.

stats