Negoci audiovisual
Mèdia 17/10/2022

Les plataformes de 'streaming' volen omplir el buit de les pel·lícules familiars

Les estrenes dels films infantils es concentren fora de les sales i això complica la supervivència del negoci dels cinemes

Nicole Sperling / The New York Times
4 min
Un moment de 'Lilo, mi amigo el cocodrilo'

Nova YorkSony Pictures ha llançat Lilo, mi amigo el cocodrilo –una pel·lícula amb un rèptil que canta– a 4.350 cinemes dels Estats Units aquest cap de setmana amb una recaptació estimada d'entre 12 i 13 milions de dòlars. Aquesta ha estat la primera estrena a gran escala d'una pel·lícula familiar des de DC Lliga de supermascotes, de Warner Bros, al juliol, i només la 12a pel·lícula familiar que ha arribat als cinemes aquest any. Només se n'esperen dues més abans de finals de desembre.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Aquest panorama queda molt lluny dels dies previs a la pandèmia del 2019, quan 24 pel·lícules familiars van arribar als cinemes. Aquelles produccions van representar 8.900 milions de dòlars en ingressos de taquilla, un substanciós 32% del total mundial dels estudis de Hollywood aquell any. La caiguda actual del cinema familiar es deu a una combinació de factors: la ressaca de la pandèmia, els esforços d'estudis com Disney i Paramount per reforçar els seus propis serveis de transmissió en línia amb contingut fresc i els riscos de donar llum verda a pel·lícules familiars que no es basen en una coneguda propietat intel·lectual. Tot plegat està afectant la salut del negoci dels cinemes.

"La indústria del cinema necessita un negoci familiar gran i pròsper per recuperar la seva força", diu David Gross, analista de taquilla. Gross preveu que els beneficis bruts de les pel·lícules familiars el 2022 seran d'entre 2.750 i 2.800 milions de dòlars. "L'èxit amb les famílies és essencial per a la salut del negoci del cinema a llarg termini. Considerem que aquest és el repte de producció més gran que tenim al davant". Aleshores, on han anat totes les pel·lícules familiars?

A l'streaming, és clar. Tot i que el mes passat va ser el pitjor setembre a taquilla des del 1996, excloent l'any pandèmic del 2020, Netflix, Disney i altres productores han posat pel·lícules familiars als seus serveis. El proyecto Adam va arribar a Netflix al març i l'animació The sea beast al juny, mentre que Disney+ va llançar Pinocho al setembre i acaba d'anunciar que Hocus Pocus 2, que va debutar el 30 de setembre, es va emetre durant més hores durant els seus tres primers dies que qualsevol estrena anterior del servei.

I els gegants de l'streaming acaben de començar. Tot i que les dues estrenes restants de pel·lícules familiars d'enguany són d'animació –Strange World , de Disney, i El gato con botas: El último deseo , d'Universal–, Netflix planeja una allau de cinema familiar d'acció en viu, un gènere que els estudis produeixen cada cop menys. Els títols inclouen The school for Good and Evil, protagonitzada per Charlize Theron i Kerry Washington; El país de los sueños, del director d'Els jocs de la fam, Francis Lawrence, la seqüela d'Enola Holmes i Matilda, el musical, de Roald Dahl, protagonitzada per Emma Thompson com a Miss Trunchbull. Disney+ estrenarà el remake d'Encantada, Disenchanted, el cap de setmana del 26 de novembre, i Apple TV+ té previst llançar el 18 de novembre Spirited, la seva comèdia musical nadalenca protagonitzada per Will Ferrell i Ryan Reynolds.

Projectes cars i manca d'oferta

La majoria dels projectes de Netflix semblen cars (El país de los sueños costa uns 90 milions de dòlars). Compareu aquest pressupost amb el de 50 milions de dòlars de Lilo, mi amigo el cocodrilo, que es basa en un llibre infantil i està protagonitzat per Javier Bardem, Constance Wu i Shawn Mendes. Els responsables de Lilo són optimistes. "La combinació d'un cocodril CGI d'acció animada amb el fet que també sigui un musical i una pel·lícula familiar aporta múltiples punts d'atracció a la pel·lícula. Esperem captar el públic i aixecar-lo del sofà", diu un dels seus productors, Hutch Parker. També ajuda a la pel·lícula la manca d'oferta de cinema familiar, un fet que preocupa els propietaris de les sales. "Cada pel·lícula que he fet al llarg dels últims 30 anys competia amb quatre o cinc pel·lícules més el mateix cap de setmana i amb quatre o cinc pel·lícules que havien sortit el cap de setmana anterior", assenyala Parker.

El creixent interès de Netflix per l'entreteniment familiar complica encara més el panorama, concretament per tot el que fa referència als projectes d'acció real. El servei de streaming veu ara una oportunitat per desenvolupar pel·lícules basades en personatges i històries originals. "Ens encanta anar a veure grans pel·lícules familiars originals", diu Ori Marmur, vicepresident de cinema d'estudi de Netflix. "Lamentablement, ara quan mireu quines són moltes de les ofertes, no hi ha cinema d'acció real. Normalment, són pel·lícules animades i després hi ha remakes, seqüeles, terror de baix pressupost. Vam veure una oportunitat real per impulsar aquest tipus de pel·lícules".

La recerca de l'empresa per aprofundir en les pel·lícules que atreuen totes les edats l'ha portat a adquirir produccions de gran pressupost, sovint rebutjades pels estudis a causa dels costos o dels riscos de llançar un film familiar que no es basi en una propietat intel·lectual ja existent. La escuela del bien y del mal, per exemple, va néixer a Universal Pictures fa gairebé una dècada. Tot i que les pel·lícules familiars que s'estrenen en streaming no tenen el mateix tipus de màrqueting que les estrenes als cinemes, sovint tenen altres atributs cobejats pels estudis que esperen tenir èxit a la taquilla. El país de los sueños i La escuela del bien y del mal tenen l'espectacle, Matilda té els elements musicals i Enola Holmes és una propietat intel·lectual coneguda.

El país de los sueños va començar a Fox, però les coses es van complicar un cop la companyia es va fusionar amb Disney el 2019, segons va explicar Lawrence, el director de la pel·lícula. Disney, després de tot, s'enorgulleix de la seva experiència en la realització de pel·lícules familiars. No necessitava que Fox fes el mateix. El grup Chernin, que va produir El país de los sueños, tenia un acord que estipulava que si una de les seves pel·lícules comptava amb un director, un actor i un guió de rodatge acabat, Disney tenia 30 dies per decidir si la feia. L'empresa la va rebutjar. "Es va passar gairebé a l'instant a Netflix", va dir Lawrence en una entrevista, i va afegir: "Amb l'estrena durant el dia d'Acció de Gràcies, espero que les famílies la vegin juntes. Aquest és l'escenari ideal".

Copyright The New York Times.

stats