26/02/2021

Una portada magnífica de 500.000 punts

2 min
Disponible en:

L'he citat ja uns quants cops, però és que aquest adagi periodístic convé tenir-lo sempre a mà: "Una mort és un drama, deu morts una tragèdia i cent morts... una estadística". ¿Com hem de representar els mitjans de comunicació la mort a gran escala? ¿Com podem transmetre el que són centenars de milers de morts sense caure en la morbositat o la pornografia emocional? El New York Times donava diumenge una (altra) lliçó sobre expressivitat dins la sobrietat, amb un impressionant gràfic de portada. Quan el país estava a punt de superar la lúgubre marca de les 500.000 morts per covid, una infografia gegant en portada incloïa un puntet per a cada persona que ha sucumbit al coronavirus als EUA. De lluny, el gràfic semblava una taca grisa, amb clapes aquí i allà. De prop, la presència dels centenars de milers de puntets era tan aclaparadora com elegant: la Dama Grisa, literalment. Però hi havia també informació: es podia constatar, per exemple, que les primeres 50.000 morts van trigar 55 dies a produir-se, mentre que per passar de 400.000 morts a 450.000 només han calgut 15 dies. La franja, per a aquestes dates, és gairebé negra, plena de punts.

Portada del 'New York Times'

La potència d'aquesta portada es basava, en bona mesura, en la capacitat de poder visualitzar els punts. Calia assegurar, per tant, que les diferents plantes d'impressió fessin bé la feina. El dia abans, algunes de les pàgines del New York Times portaven agrupacions de punts minúsculs a la cantonada d'algunes pàgines interiors, per veure com hi apareixien. Ningú va sospitar que eren el test per a l'edició de l'endemà.

Ara bé, quan es van superar els 100.000 morts al maig, el diari va imprimir tots els noms en portada. Ara només hi han cabut els punts. La interpretació metafòricament d'aquest pas del nom al punt és terrible, esclar: les cent morts i l'estadística.

stats