28/07/2022

El problema no el té la dona de Zelenski

2 min

Crítiques a les xarxes contra Olena Zelenska, primera dama ucraïnesa, per haver-se deixat fotografiar per Vogue. L'acusen de frivolitzar amb la guerra, de fer postals a compte d'un conflicte sagnant. Les imatges firmades per la gran Annie Leibovitz, certament, tenen una rotunda bellesa cinematogràfica. En una de les estampes, se la veu amb un preciós abric blau, cabellera al vent i faccions de model, amb un fons on es veuen tres dones soldat amb la clàssica roba de camuflatge i les restes esventrades d'un avió. És un contrast molt expressiu.

Portada de 'Vogue' per Annie Leibovitz

Ara bé, ¿ens diu res, aquesta imatge, sobre la guerra? No té res d'espontània i el que busca és realçar el retrat de la protagonista com a una heroïna de guerra, capaç de compartir espai i temps amb les militars que es juguen el tipus en primera línia de foc. És obvi que es tracta de crear una estampa gràfica emotiva. Ucraïna ha excel·lit en la promoció d'un relat comunicatiu que sedueixi les consciències occidentals, i el president Zelenski ha jugat molt bé el seu rol de líder que s'arromanga. Que la seva esposa Olena es presti a aquest circ no té res de censurable: forma part de l'estratègia mediàtica i segur que es transmet un missatge efectiu –de determinació i fidelitat– a un públic diferent de l'habitual. Més qüestionable és l'actitud de Vogue. Aquest filtre de color de rosa sobre el personatge l'allunya del periodisme i l'acosta a la glamurització pel pur plaer estètic. És la forja d'una heroïna sobre paper cuixé. El reportatge té la signatura d'una reportera, sí, però també d'una estilista, de dues assistents de l'estilista, d'una maquilladora, d'una perruquera, d'una productora i de tres assistents del productor. Cap dubte que som en el reialme de la construcció, no pas en el de la documentació d'una guerra.