PAREU MÀQUINES

El telegrama fantasma del desastre colonial espanyol (1)

La mitologia parla d'un intercanvi de missatges protagonitzat per William Randolph Hearst

El periodisme modern té la seva mitologia i, com a bon relat fundacional, hi ha moments que s'hi posa més pa que formatge. És el cas d'un telegrama citat sovint com a demostració de la capacitat dels diaris per alterar la realitat política (en comptes de limitar-se a narrar-la). Es tracta del missatge que el magnat William Randolph Hearst va enviar, l'any 1897, a Frederic Remington, un dels il·lustradors estrella del seu diari sensacionalista 'The New York Journal'. L'empresari l'havia facturat cap a l'illa amb l'encàrrec de dibuixar imatges sobre el conflicte que s'havia desencadenat entre espanyols i cubans i que amenaçava de derivar en conflicte bèl·lic. Però resulta que Remington no trobava els episodis de tensió enlloc. Així que, suposadament, li va enviar el següent telegrama: "Tot està tranquil. Cap conflicte, aquí. No hi haurà guerra. Voldria tornar". Segons aquest relat, Hearst li va respondre: "Sisplau, quedi's. Vostè proveeixi els dibuixos, que jo proveiré la guerra". És una bona fanfarronada, que parla del poder del qual se sentien imbuïts els senyors de la premsa de fa 120 anys. La primera referència a aquest intercanvi de missatges va aparèixer en un llibre del 1901 escrit per James Creelman. I d'aleshores ençà s'ha anat repetint aquí i allà, sovint per acabar assegurant que va ser Hearst qui va forçar els Estats Units a intervenir militarment a Cuba, la qual cosa va comportar l'anomenat desastre del 98.

El problema és que els dubtes sobre l'existència d'aquest telegrama s'acumulen. Ah, la postveritat: és un invent menys recent del que ens venen... Moltes evidències fan pensar que la guerra, a aquelles altures, ja era inevitable. Ho recolliré en el proper article sobre el tema. I ho lligaré –o ho intentaré, almenys– amb el que vivim avui dia.

Més continguts de