LA RELACIÓ ENTRE LA GRAN I LA PETITA PANTALLA
Mèdia 10/02/2011

La televisió aporta 200 milions a la indústria del cinema

Pa negre , Los ojos de Julia , También la lluvia , Biuitiful ... Totes han rebut diners d'algun canal de televisió. Alguns hi inverteixen de bon grat, però altres s'oposen a la llei que els obliga a finançar el cinema.

Albert Castellví Roca
2 min
La televisió aporta 200 milions a la indústria del cinema

BarcelonaMirar els crèdits d'una pel·lícula espanyola i no trobar-hi el logotip d'algun canal de televisió és gairebé impossible. És el resultat de la normativa que obliga les cadenes a finançar pel·lícules europees i que té com a objectiu la promoció del cinema produït al vell continent.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La llei, però, no és ben vista per tothom. Des d'Uteca, l'associació que agrupa la majoria de canals privats de l'Estat, el secretari general, Jorge del Corral, diu que l'entitat hi és "absolutament contrària", i explica: "Sempre ens hi hem oposat, perquè no entenem que se'ns obligui a invertir en un sector diferent del nostre". De fet, el Tribunal Constitucional té sobre la taula un recurs d'Uteca contra la norma.

En canvi, la cap de coproduccions de TV3, Susanna Jiménez, afirma que abans que s'hagués establert per llei, TVC ja tenia "convenis signats amb els productors catalans per invertir en les seves creacions". "Nosaltres hi creiem", assegura. I afegeix: "Hem de ser motors de la indústria audiovisual catalana". Per això un dels elements que es valoren a l'hora de decantar-se per invertir en un projecte o un altre és "l'idioma de la versió original".

Jiménez explica que hi ha dues possibles vies per participar en un projecte cinematogràfic. Una opció és adquirir-ne els drets d'antena, que garanteix al canal la possibilitat d'emetre el producte "durant un període que pot ser d'uns 7 o 8 anys", molt per sobre de les tres emissions en tres anys que se signen habitualment. L'altra possibilitat és la coproducció, que a banda dels drets d'emissió dóna a la cadena uns rendiments econòmics proporcionals a l'èxit del film.

Inversió multimilionària

Segons les últimes dades disponibles a la web del ministeri d'Indústria, corresponents al 2008, aquell any les televisions van destinar gairebé 197 milions d'euros al finançament de pel·lícules, 47 dels quals corresponen als canals autonòmics i la resta als estatals. A Catalunya, TV3 va invertir més de 21 milions en produccions audiovisuals, gairebé el doble del mínim legal. Són xifres força elevades tenint en compte, per exemple, els 3,5 milions de pressupost de Pa negre o els 5 milions de Los ojos de Julia , que aporten conjuntament televisions, productores i altres organismes.

stats