CRÍTICA DE SÈRIES

‘Undone’, l’experiència expandida de l’espai-temps

Una sèrie animada que ens convida a desfer la visió que tenim de la realitat

La rotoscòpia era una tècnica d’animació mig oblidada quan Richard Linklater va utilitzar-la a la pel·lícula Waking life (2001). Mitjançant un software digital que facilitava el procés, el director d’ Abans de l’alba va firmar el primer llargmetratge amb aquest procediment que parteix d’imatges reals per, a través del dibuix via calc, generar un univers animat. Linklater va aprofitar l’estètica pròpia de la rotoscòpia, a mig camí entre l’objectivitat fotogràfica i la fantasia animada, per elaborar un film de rerefons filosòfic sobre les permeables fronteres que conformen allò que entenem per realitat física i pensament racional.

La connexió entre Waking life i Undone és més que evident en aquest sentit. La nova sèrie de Raphael Bob-Waksberg i Kate Purdy, creador i coproductora respectivament de BoJack Horseman, recorre també a l’animació rotoscòpica per endinsar-nos en una percepció expandida de la realitat. Aquí la protagonista, l’Alma (Rosa Salazar, protagonista del film Alita: àngel de combat ), descobreix que disposa d’una altra manera de relacionar-se amb el temps després de patir un accident de trànsit. El seu pare mort fa anys, el Jacob (Bob Odenkirk, protagonista de Better call Saul ), se li apareix per demanar-li que revisi els esdeveniments del dia que ell va patir l’accident de trànsit mortal. Científic universitari, el Jacob es trobava aleshores experimentant amb la possibilitat de viatjar en el temps i canviar el curs dels esdeveniments, i insinua que la seva mort no va ser fruit de la mala sort. L’Alma, com el protagonista de BoJack Horseman, és una jove desperta i enginyosa que utilitza la ironia per defensar-se d’un mon on no sempre encaixa. Almenys no com ho fan la seva devota mare Camila (Constance Marie) i la seva germana Becca (Angelique Cabral), a punt de casar-se amb un home ric i conservador. L’Alma aprèn a moure’s en l’espai-temps i s’endinsa en un viatge d’autoconeixement que passa per descobrir la veritat al voltant del pare i els seus experiments, i entendre millor la Camila i la Becca.

Undone se situa en el territori de la ciència-ficció existencial sense abandonar del tot el seu to de comèdia dramàtica independent. De la mà del director holandès Hisko Hulsing, l’animació plasma el punt de vista de l’Alma a l’hora d’experimentar el món més enllà de la mera percepció física i la vivència lineal de l’espai-temps, i així trenca amb el paradigma clàssic occidental sobre aquest aspecte que hem adoptat com a únic. El mateix Jacob il·lumina la seva filla Alma respecte als seus orígens precolombins per part de mare (la Camila viu amb conflicte les estigmatitzades arrels indígenes) i sobre com cultures com la nàhuatl ofereixen altres maneres d’interpretar els vincles amb la realitat no física. D’altra banda, l’àvia paterna de l’Alma patia esquizofrènia. La sèrie no descarta que l’Alma hagi heretat aquesta condició al mateix temps que no qüestiona la veracitat dels seus viatges en el temps. El Jacob planteja que la manera d’experimentar el món d’una persona esquizofrènica i les capacitats d’un xaman no estan tan allunyades. A tot plegat s’hi afegeix el ritual de la dansa en les seves moltes manifestacions com a vehicle per connectar amb aquesta vessant del nostre univers que va més enllà d’allò tangible. Sense caure en conclusions frívoles i pseudocientífiques respecte als trastorns mentals i les cultures no occidentals, Undone ens obre a través de l’animació les portes a una altra forma d’entendre la realitat que s’enriqueix amb aquestes visions.

De Raphael Bob-Waksberg i Kate Purdy. En emissió a Amazon Prime Video

Més continguts de