Medi Ambient

L'ús massiu de cremes solars contamina l'aigua de les Illes

L'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (Imedea) alerta de la proliferació d'aquests productes i el seu impacte a la mar

L'Imedea acaba de publicar un demolidor informe en el qual alerta que l'ús massiu de cremes solars per part dels banyistes contamina la mar. Segons una investigació dirigida per Antonio Tovar, juntament amb el CSIC i la UIB, alguns compostos de les cremes solars tenen efectes tòxics sobre el fitoplàncton marí. "I podrien tenir-ne també sobre les algues i els peixos", afegeix Tovar.

No debades, alguns components de les cremes solars es dilueixen durant el bany, tot i estar dissenyats per mantenir-se adherits al cos, de manera que es converteixen en contaminants.

La investigació del CSIC revela que aquests productes alliberen una quantitat important dels seus components a la mar, els quals tenen conseqüències ecològiques sobre l'ecosistema costaner marí.

El treball, en què també ha participat la Universitat de València i que ha estat publicat a la revista 'PLOS ONE', ha analitzat l'impacte dels protectors solars sobre els ecosistemes marins en aigües costaneres de l'illa de Mallorca.

El seu responsable, l'investigador del CSIC a l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (centre mixt del CSIC i la Universitat de les Illes Balears) Antonio Tovar, explica que les cremes solars "poden tenir un efecte ambiental considerable a les zones d'intensa activitat turística".

Les anàlisis dutes a terme durant l'estudi assenyalen la presència de compostos procedents d'aquests cosmètics, principalment localitzats a la microcapa superficial de l'aigua marina.

Les màximes concentracions d'aquests químics apareixen entre les 14.00 i les 18.00 h, unes hores després que tingui lloc el pic màxim de banyistes, com a resultat d'un procés acumulatiu d'aquestes substàncies.

Durant el període, el nivell d'aquests compostos químics pot arribar a ser entre un 60% i un 90% superior als valors de referència observats a la nit i a primeres hores del matí.

Tovar destaca que aquests experiments demostren que alguns d'aquests productes "podrien estendre's també a altres components de l'ecosistema com crustacis, algues i peixos".

L'anàlisi de més d'una dotzena de protectors solars comercials demostra, també, que a banda dels compostos químics, les cremes solars alliberen altres elements com el nitrogen, el fòsfor i el silici. Aquests compostos poden actuar com a nutrients i estimular el creixement de les comunitats d'algues, i encara que a priori "no sembla nociu, sí que pot alterar la dinàmica de l'ecosistema", assenyala el científic.