14/01/2023

"El 90% de l’educació és cosa dels pares"

3 min

Com vas educar els fills? "Desitjàvem que fossin generosos i no egoistes". Un consell? "No donar-los tot el que demanen i explicar-los per què". Un altre: "Deixar-los la màxima llibertat" en funció de l’edat. "Intentàvem no ser rígids, si discutien, esperàvem que ho solucionessin ells mateixos". Més pensaments: "El noranta per cent de l’educació és cosa dels pares". "Crec que sempre els hem estimat molt i ens ho tornen amb escreix". I, encara, adreçant-se ara directament als meus germans i a mi: "Us hem donat bondat i honradesa: sou molt bons treballadors, respecteu les persones, sou valents (no tous ni bledes)". Són paraules escrites fa un temps a mà per la meva mare, la Mercè, de 86 anys, en un quadern sobre la seva vida que ara hem recuperat.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Naturalment, no li puc estar més agraït per com ens va educar. El pare, que ja no hi és, devia ser el que tendia a posar les idees i les normes, però la mare era la que s’arremangava, la que les flexibilitzava, la que era a casa, la que lidiava amb nosaltres, ens explicava contes, ens ajudava a fer els deures, ens feia pessigolles i massatges a l’esquena. Berenars, banys, jocs... Ens dedicava temps i ens donava afecte. Tot això també ho detalla. I tal com ho conta, ja es veu que tenia, i té, un acusat sentit comú i netedat de cor. I aquell do natural de confiar en els altres, començant pels fills. A més d'aquesta grandesa i humilitat, d’arrel cristiana, absolutament sobrera però bonica: "Demano perdó per totes les errades". Mare meva!

He transcrit aquest testimoni personal perquè sovint carreguem les tintes contra l’escola i els mestres, però el primer espai educatiu, i el més decisiu, és la família, el que passa entre les quatre parets de cada casa. A vegades sembla que això no compti. Molts pares i mares projecten la seva mala consciència o la seva impotència, a voltes justificada i fruit de realitats dures, cap als centres educatius. Crec que no s’hi val a simplificar dient que el problema és que avui dia els dos progenitors treballen. Això ja fa dècades que passa. La mare va treballar tota la vida i no precisament al costat de casa. De fet, va fer-ho al món educatiu: a les escoles Tàber i Edumar, a les quals va dedicar moltes hores i molta entrega. És evident que la conciliació entre la feina dels adults i l’educació dels infants és difícil: com a societat tenim un problema mal resolt. També és veritat que els permisos de maternitat i paternitat s’han ampliat, i que s’està avançant en la flexibilitat horària. El teletreball, tot i no ser apte per a tots els oficis, és un avenç que s’ha consolidat arran de la pandèmia.

Això no treu, esclar, la precarietat i l’estrès associat a molts llocs de treball. Hi ha, sens dubte, famílies que les passen magres i que, per tant, tenen objectivament menys possibilitats de dedicar temps als fills. A Catalunya, els alumnes en risc de pobresa s’han multiplicat per cinc en cinc anys. Si no arribes als mínims –sostre i alimentació–, la resta queda en un segon pla. No és estrany, doncs, que molts alumnes arribin cada matí a l’aula amb mancances i que, per tant, baixi el nivell general de coneixements, tal com mostren les proves de competències bàsiques. La pandèmia ha fet més patent aquestes desigualtats i aquests mals resultats.

L’escola no ho pot resoldre tot, però ha de contribuir a compensar aquest punt de partida tan perjudicial per als qui no tenen en l'àmbit familiar l’ambient desitjable: massa sols, mal atesos, mancats de referents i d’afectes. També és rellevant que, fora de l’horari lectiu, els que no reben una atenció adequada a casa puguin accedir a suport i activitats extraescolars de qualitat. En això també hi ha un decalatge entre famílies segons el nivell adquisitiu. L'educació reglada i en el lleure és crucial, però també ho és molt la familiar. I no tothom té la sort de tenir una mare com la Mercè.

stats