PAREUMÀQUINES

Atiar la por al wifi per vendre el que sigui

‘EXPANSIÓN’ FA UNA notícia a la secció Fuera de serie on explica l’aparició d’un nou model de bressol. Tenint en compte el paper de les marques en tota la secció, la ferum que desprèn és de contingut patrocinat. El llitet -de fusta preciosa i disseny impecable, s’ha de dir- es ven com “el bressol antiwifi que protegeix els nadons de les radiacions electromagnètiques”. Ja hi som. L’Organització Mundial de la Salut, que va crear un grup de treball per estudiar específicament els efectes d’aquesta ubiqua tecnologia, afirma: “Actualment no hi ha efectes adversos sobre la salut que s’atribueixin a l’ús de telèfons mòbils”.

En canvi, el diari no té cap inconvenient a escriure: “Sembla que els efectes de les ones electromagnètiques són acumulatius i poden arribar a malmetre la salut, especialment en el cas dels més petits de la casa”. Una afirmació tan seriosa com que els mòbils estan fotent enlaire la salut de les criatures no s’hauria de poder dir a la lleugera. No n’hi ha prou amb posar, just abans de la frase, “sembla que”. Sobretot si els científics ja hi han dit la seva. O assegurar que “segons l’OMS, els símptomes més freqüents que produeixen les radiacions electromagnètiques són maldecaps, insomni, irritabilitat i depressió”, sense aclarir abans que està parlant d’uns nivells d’exposició i intensitat que no són els de les xarxes wifi, ni de bon tros. De fet, el redactor després admet que “un estudi europeu demostra que el grau d’exposició de la infància a les ones electromagnètiques és molt baix en relació als límits legals i, per tant, no existeixen riscos”. En què quedem, aleshores? “Com que més val prevenir que curar, aquest bressol pot ser una bona solució per a pares aprensius”, acaba concloent. I ja entenc que volen vendre aquest enganyabadocs, però això no s’hauria de servir com a informació.

Més continguts de