21/05/2016

Big Data, intel·ligència de mercat al servei del turisme

5 min

HISTÒRICAMENT, EL SECTOR turístic i hoteler ha fonamentat una bona part de la seves estratègies en les tradicionals enquestes amb les quals s’han confeccionat estadístiques, tendències, percentatges d’ocupacions i altres dades que han servit per realitzar infinitat d’estudis de mercat. Però les destinacions turístiques generen, a més, un volum ingent d’informació a les xarxes socials, que inclou moltes variables i que també pot ser de gran vàlua per a empreses, per a administracions i per als mateixos usuaris. I és que als turistes normalment els agrada molt compartir les seves experiències, sigui fent comentaris al Twitter o penjant fotografies a Instagram, per posar només dos exemples.

TOT AQUEST CONJUNT de Big Data o dades massives, sumades i processades correctament, permeten conèixer les tendències de mercat i fins i tot generar uns models predictius. Els experts creuen que el Big Data aplicat al turisme farà que les empreses del sector adquireixin un gran nivell de coneixement i puguin fer unes projeccions de futur que fins ara eren inimaginables. Això vol dir que totes les seves inversions des del punt de vista de màrqueting, publicitat, desenvolupament de producte, etc. aniran guiades per una intel·ligència que fins ara no tenien, amb decisions molt més segures i prediccions més fiables, eficients i ajustades a la realitat.

L’EMPRESA SOCIALVANE HA desenvolupat una plataforma que recull tot el que es diu a les xarxes sobre una destinació turística. Després d’analitzar aquesta informació amb algoritmes d’intel·ligència artificial -amb un sistema de Machine Learning o aprenentatge automàtic- es processa la informació en clau turística per tractar d’entendre com s’estan comportant els diferents segments de mercat dins d’una destinació turística.

SOCIALVANE VA NÉIXER el 2013 com un projecte més genèric, enfocat a explotar la informació que hi ha a les xarxes socials des d’un punt de vista d’intel·ligència de mercat, però sense especialitzar-se en cap sector. Fa poc més d’un any, però, aquesta start-up -que té la seu principal a Menorca- es va decidir a sortir al mercat i s’adonà que el sector turístic li oferia una oportunitat única per treure el millor partit possible a la seva feina, especialitzada en el processament de mencions, dades, fluxos i tot tipus de dinàmiques relacionades amb les xarxes socials.

DE LES SET persones que actualment integren l’empresa, cinc són enginyers informàtics i fan feina a Menorca, des d’on es desenvolupa tota la part tècnica sota la direcció de Santi Camps, soci fundador i CEO de SocialVane. Dues persones més s’encarreguen del vessant comercial des de Barcelona. Hugo Sánchez també és soci de SocialVane i s’ocupa de l’àrea de desenvolupament de mercat, negoci, relació amb els clients i estratègia de màrqueting. Explica que el perfil potencial dels clients de l’empresa inclou administracions públiques, gestors de destinacions turístiques i empreses privades com touroperadors, agències de viatge, grups hotelers i aerolínies.

PER ENTRAR A la plataforma de SocialVane, els clients fan servir un password amb el qual accedeixen a la informació, en temps real, que especifica com estan evolucionant els seus mercats objectius, sempre a partir dels criteris que ells necessitin. Tota la informació que hi ha a la plataforma és molt fàcil de consultar, aquesta és una de les seves característiques principals. La plataforma ofereix així la possibilitat que els clients treballin aquesta informació de manera ràpida, assimilable i sobretot eficient. Gràcies a l’explotació d’aquest Big Data, l’usuari té l’oportunitat de conèixer tendències de mercat en temps real i saber d’on provenen els visitants, quin és el seu perfil, què fan exactament a la destinació o com es mouen.

“LES ENQUESTES TRADICIONALS són molt costoses, suposen un treball de gran envergadura i, a més, només donen la foto d’un moment molt determinat. Nosaltres, en canvi, oferim informació en temps real i a escala global. Això és clau per poder anticipar tendències futures en turisme”, opina Hugo Sánchez, qui puntualitza que “el tipus d’informació que nosaltres posam ara a l’abast del sector no existia fins ara, som els primers que l’estam explotant en clau turística”.

GRÀCIES A AQUESTS i a altres arguments a favor seu, SocialVane ha esta distingida recentment amb el premi Venture Network Palma, una iniciativa celebrada al Parc Bit i promoguda pel programa BStartup de Banc Sabadell, IE Business School i la Fundació Bit amb l’objectiu de posar en contacte start-ups del sector turisme de les Illes Balears amb inversors per tal de potenciar la innovació i l’emprenedoria, assessorar les empreses i potenciar el networking. El proper mes de juliol Madrid acollirà la gran final Venture Network, que fins ara s’ha desenvolupat a 14 ciutats espanyoles, entre les quals trobam Palma. Es tracta d’una sèrie d’esdeveniments on les noves empreses poden presentar les seves propostes i entrar en contacte amb inversors en entorns originals i en un ambient informal. D’aquesta manera, el projecte de SocialVane, al costat d’altres de diferents start-ups de tot Espanya, es presentarà en aquesta trobada, on es donarà a conèixer el guanyador estatal.

PERÒ ELS PLANS de futur de l’empresa menorquina no s’aturen aquí. Ara mateix SocialVane es troba enmig d’una ronda de finançament de 400.000 euros i està negociant amb diversos empresaris de Balears i fons d’inversors internacionals. “La idea és tancar aquesta ronda el mes de juny. Si aconseguim aquest finançament, augmentarem la nostra capacitat de màrqueting i de vendes, i per tant podrem adquirir més fons de dades i començar a generar models predictius encara més elaborats i amb un major període d’anticipació”, explica Hugo Sánchez.

PER ALTRA BANDA, els representants de l’empresa han mantingut diversos contactes amb la directora general de Turisme de la CAIB, Pilar Carbonell, i amb el director de l’Agència Balear de Turisme (ABT), Pere Muñoz, amb l’objectiu d’explorar possibles vies de col·laboració i d’intercanvi d’informació. Des de SocialVane no amaguen el seu desig de poder treballar per a l’ABT. Això els permetria incrementar la seva cartera de clients que abraça encàrrecs que van des del govern cubà fins a la Fundació Foment del Turisme de Menorca, passant per Viajes Barceló, “que va ser el primer touroperador que va apostar per nosaltres amb diversos projectes importants”, matisen.

ALGUNES DE LES darreres feines de SocialVane ha tingut ressò internacional, com un estudi publicat el mes de febrer en què s’explica com s’estava recuperant la confiança dels visitants a París després dels atemptats del passat mes de novembre i en què veia clarament una evolució en positiu. L’estudi es va fer després d’avaluar 4,4 milions de comentaris a Twitter i Instagram relacionats amb la capital francesa. En un altre treball encarregat per Barcelona Turisme el passat mes de desembre es varen analitzar quins eren els mercats més sensibles per l’oferta de shopping de la capital catalana i descobriren que, en contra d’allò que es pensava, no eren els turistes anglesos o francesos -considerats com els de més proximitat- els que millor hi responien, sinó que eren els mercats de Nord-amèrica i Sud-amèrica els més sensibles a aquesta oferta de shopping. Finalment, un altre estudi realitzat per SocialVane va concloure que les costes de Menorca figuren en el primer lloc del rànquing Big Data de satisfacció dels usuaris de xarxes socials sobre el conjunt de costes espanyoles.

stats