11/05/2019

No saps el que tens fins que un dia ho perds

2 min
No saps el que tens fins que un dia ho perds

El Circuit de Barcelona-Catalunya acull aquest diumenge la cursa de Fórmula 1. És el 29è any consecutiu que els monoplaces rodaran sobre l’asfalt de Montmeló, i esperem que no sigui l’últim. El contracte per mantenir la cursa s’acaba aquest any i, de moment, encara no hi ha res signat. El cànon que el traçat català ha de pagar per la cursa, que per contracte s’ha de mantenir en secret, és bàsicament el que es negocia: mentre Liberty Media, l’empresa nord-americana que té els drets de la Fórmula 1, aspira a aconseguir més i més diners dels circuits per on passa el gran circ, els traçats històrics -com ara la majoria dels europeus- intenten negociar a la baixa, sabent que és impossible igualar els preus dels nous traçats, fets expressament en llocs sense gaire afició però amb gent disposada a pagar els diners que facin falta.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

El Circuit, doncs, aspira a mantenir una cursa que, tot i que és deficitària, permet al traçat continuar viu. “Què faria el Circuit sense la F1?” és una pregunta que aquests dies s’ha sentit sovint pel pàdoc. ¿Amb la cursa de MotoGP i les altres, sobreviuria?, em pregunto, i em venen els dubtes quan penso que si volem lluitar per mantenir una instal·lació que va costar suor aixecar-la, cal tenir la F1. I per no perdre aquesta cursa cal que tots els actors implicats facin el que puguin. No només els gestors del traçat i els polítics, que com sempre han d’arremangar-se per lligar el millor acord possible. També el sector privat. En tots els anys que fa que la Fórmula 1 es disputa a Montmeló, només el RACC ha posat diners per mantenir-la. Els últims anys aquesta prova ha tancat amb un dèficit anual d’uns sis milions d’euros (que eixuga la Generalitat amb una aportació extra anual). Un dèficit que es compensa de sobres amb els més de 50 milions que l’esdeveniment deixa a Catalunya cada any: hotels plens, restaurants amb reserves diàries, sense comptar el que es recull als peatges i el que els aficionats gasten a Barcelona, el Vallès i la rodalia del traçat català. El sector hoteler i de restauració històricament ha mirat cap a una altra banda quan des del Circuit han demanat ajuda econòmica per pagar el cànon que els gestors del campionat exigeixen per portar la F1 a Montmeló, però potser aniria sent hora de donar-los un cop de mà. Els guanys que treuen de tenir durant uns quants dies de l’any totes les habitacions de l’hotel o les taules del restaurant reservades gràcies a aquests esdeveniments haurien de ser un argument de prou pes per implicar-s’hi. Perquè quan s’hi vulguin posar potser serà massa tard. I llavors podrem dir allò que no saps el que tens fins que ho perds. I quan et deixes perdre la F1, recuperar-la no és gens fàcil.

stats