17/05/2012

Hem consumit massa i ara no consumim prou

1 min

Jo era un consumidor enlluernat fa uns anys, i ara sóc un consumidor frustrat. I vostè també. No ho dic jo, ho diu un estudi de la fundació Creafutur dirigit per Josep Maria Galí que dibuixa un món groc (el nostre passat), el del consum aparentment feliç de dissabte al centre comercial, i un món vermell, el del comprador escarmentat, enfadat amb l'obsolescència programada, desconfiat. S'ha cansat del model i a sobre no té diners per gastar. La paradoxa és que consumir ens ha portat on som i ens diuen que si no consumim no ens en sortirem. La grogor del consum desmesurat ja només queda als països emergents, i pot ser part del seu drama futur. La nostra vermellor ens demostra que tenim el sistema sota sospita. L'estudi té en l'horitzó un món blau, que dibuixa a Suècia, on el consumidor confia en les marques que fan apostes de debò per ser sostenibles, per cuidar l'alimentació, per entendre l'usuari a fons. El desconfiat (ho som) pot témer que el consum suec passi a ser com l'educació finlandesa, un miratge, una pastanaga per frustrar-nos en la comparació. Cal trobar el nostre model sabent que el consumisme del passat ha mort i la llum no és seduir (avui percebut com a enganyar) sinó argumentar (convèncer). I això necessita servei postvenda. Respectar i estimar el que et compra. Treballar a llarg termini. Just el contrari, ves per on, del que fem.

stats