Publicitat
Publicitat

Identitat i comerç 'smart'

La Llibreria Quart Creixent de Palma farà trenta-cinc anys. Va ser fundada l’any 1982 amb el mai no dissimulat objectiu de fer créixer l’ús de la llengua catalana a l’illa, fent-la passar de quart creixent a lluna plena. És un exemple de boutique del llibre en català, amb tractament personalitzat del client lector, amb una secció especialment notable i ben tractada de llibre infantil i juvenil, tan important per vincular els lectors més joves a la literatura, i especialment a la literatura en català. Cada cop que sóc a Palma hi passo per badar, per conèixer les novetats editorials, per fer un tast de la vida literària i cultural de Mallorca. Com m’agradaria endur-me un tros de Quart Creixent a Barcelona cada cop que agafo l’avió, com ara mateix!

Passa una cosa semblant amb la Llibreria Embat, també de Palma. Una senyora llibreria universitària, dotada de seccions com psicologia, història, filosofia i una secció única sobre els jueus de Mallorca. Embat també té una cura especial de les arts escèniques i el cinema, seguint la gran tradició encetada a l’illa per crítics com el poeta Damià Huguet. Embat és un dels cors culturals de l’illa: des de fa quaranta anys manté una programació constant de presentacions de llibres i de tota mena d’activitats que, si pogués, també m’enduria a casa.

No fa gaires dies em vaig trobar amb en Bernat Puigtobella, l’ànima de Núvol, la revista literària i cultural més important del país a internet. En Bernat és un home inquiet i tranquil: una barreja de passió tranquil·la i d’intel·ligència al servei d’una causa. Si us endinseu al Núvol (www.nuvol.com) tindreu la temptació de pensar que es tracta d’un miracle. I no ho és. És el producte d’un somni, això sí. I quina aventura empresarial no ho és, quan comença com una conversa entre una o dues persones que la van pastant, la van gaudint i patint, fins a veure-la feta realitat? En el cas del somni del Núvol s’hi combina l’ambició de la difusió de la literatura en el món cultural dels Països Catalans amb la voluntat de fer una feina rigorosa i moderna, global i identitària, en el sentit ple dels mots. Així, el Núvol és l’avantsala de molts lectors que cerquem el llibre per a la setmana, la referència que ens manca o els nous camins que encara no hem explorat. En Bernat em va explicar el viatge de la virtualització a la desvirtualització que el Núvol està fent. M’ho explicava amb el magnífic volum de les traduccions de Shakespeare d’en Joan Sellent a les mans, que acaba d’editar. Un volum físic nascut en el món virtual, preneu-ne nota. I m’ho explicava fent-me part del projecte Libelista (www.libeslista.com), la primera llibreria online de llibres electrònics i no electrònics nascuda al nostre país per viatjar del món virtual al món físic, amb la voluntat de fer que tots plegats girem els ulls cap a les nostres llibreries de capçalera, cap als llibreters de sempre, els que saben vendre guiant-nos, fent-nos gaudir l’experiència d’adquirir un llibre mitjançant el consell personalitzat.

Per entendre’ns, Libelista funciona com un Amazon. Ara, en comptes de comprar a la gran corporació multinacional, estarem comprant a un consorci de llibreries independents i amb identitat, del nostre país, que s’han posat d’acord per treballar juntes a través d’una plataforma de comerç smart. Vull dir que mitjançant Libelista podrem apadrinar una de les més de quaranta llibreries que en formen part, la nostra llibreria, i farem que de cada compra online un percentatge del valor de la nostra compra vagi a la llibreria triada. També podrem comprar un llibre a través de la plataforma, i el podrem anar a buscar desvirtualitzadament a la llibreria que triem, mentre formi part de la xarxa.

Libelista obre la porta perquè per fi pugui endur-me Quart Creixent i Embat a casa. Libelista demostra que el comerç de proximitat, el comerç que a mi m’agrada anomenar comerç d’interès públic, ha de fer una aposta descarada per les eines smart i per la revolució digital.

És precisament en cultures com la nostra, emparedades entre la cultura espanyola, l’anglosaxona i la francesa, que fa més falta posar-hi imaginació i tecnologia punta. És cert que podem fer-nos un fart de llistar memorials de greuges, que podem jeure estones llargues a la palla enyorant temps pretèrits, i fins i tot podem fer veure que aturem els Amazons o els Ubers d’aquest món amb proteccions que més d’hora que tard esdevindran coladors. Ara, el que veritablement és intel·ligent és fer el que fa en Puigtobella: somniar amb intel·ligència, fent servir les eines del temps, convertint la modernitat digital, les eines smart, en eines per competir i guanyar, que d’això es tracta.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT