30/11/2019

Immersió?, quina immersió?

2 min

Comparar el que dimarts escrivia Ester Franquesa, directora general de Política Lingüista, a l’ARA i el que deia David Valls, lingüista i professor de català, al Tot es mou de TV3 evidencia fins a quin punt el discurs oficial sobre la llengua ha perdut el contacte amb la realitat. Escrivia Franquesa: “El sistema educatiu de Catalunya involucra amb èxit els nouvinguts, de manera tranquil·la, amb respecte i tolerància, amb el domini del català i el castellà en acabar els estudis obligatoris”. Deia David Valls, professor en diversos instituts de l’àrea metropolitana de Barcelona: “La realitat és que la gran majoria d’alumnes acaben 4t d’ESO sense saber parlar català. No en tenen ni idea”. “Però aleshores la immersió?”, balbucejava una estupefacta Garcia Melero.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La Generalitat dona el nivell C de català als que acaben 4t d’ESO, a milers d’adolescents que no en tenen ni idea. Fa anys que ho fa. Fa anys que devalua i soscava l’esforç dels que se l’han de treure per altres mitjans regalant-lo als que mai superarien una senzilla prova oral. És una mentida oficial que patrocina Política Lingüística i que com a societat ens mengem amb patates per no haver d’admetre l’evidència: que l’anomenada immersió fracassa estrepitosament allà on és necessària, a les escoles i instituts de pobles, barris i ciutats on el castellà és clarament dominant (els que sumen la majoria de població escolar de Catalunya).

David Valls va explicar per què fracassa: perquè “s’encomana una feina a l’escola que no només li pertoca a l’escola”. És tota una societat i no només l’escola la que hauria d’immergir, però el que acaba passant és que només uns professors -sovint no gaires- parlen en català a uns infants que no senten aquella llengua enlloc més i que, per tant, l’acaben percebent com una excentricitat folklòrica que fa més nosa que servei. I la nosa augmenta a mesura que les matèries guanyen en continguts. Resultat: cada cop menys matèries no lingüístiques s’imparteixen en català. És un peix que es mossega la cua i que converteix la immersió -on fa més falta- en paper mullat. “El respecte i la tolerància” que, segons Franquesa, garantiria el seu èxit, consisteix bàsicament en passar-se al castellà. I quan a això s’hi suma el repte dels alumnes nouvinguts, que sovint no parlen cap llengua romànica, la immersió -o el poc que en queda- passa a ser simplement una quimera. La feina és que aquells alumnes acabin sabent llegir i escriure en alguna llengua.

Qualsevol intent de fer real la immersió -d’aconseguir que tothom acabi els estudis obligatoris dominant el català i el castellà- ja no pot passar només per l’escola. Exigeix que tots plegats, com a societat, ens plantegem si això ens importa: si ens importa prou per afrontar els reptes que planteja en termes de convivència i de pressupostos. Però per saber si ens importa, i intentar arribar als amplis consensos que requereix en democràcia posar-hi solució, resulta imprescindible que la Generalitat ens deixi d’enganyar: deixi d’omplir-se la boca amb els èxits de la immersió.

stats