23/02/2020

Increïble el que estem vivint a Can Barça

2 min

A més d’increïble, és un retrat sociològic perfecte del nou paradigma social que ens envolta. ¿Amb qui ens relacionem de forma digital?

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Segons la xarxa social de què es tracti, la immensa majoria de persones amb qui ens relacionem no les coneixem de res. A més, tampoc sabem exactament qui són. La seva identitat és oculta i operen amb un pseudònim. Dediquem molts minuts, hores, a establir converses, baralles, discussions i fins i tot insults amb desconeguts sense nom. Quin sentit té?

Però la tecnologia i la intel·ligència artificial, que de vegades més que intel·ligència és estupidesa artificial, permeten ara que milers de persones inexistents, amb pseudònims, perfils i fotografies creades també per les màquines, parlin amb nosaltres, ens insultin, ens facin comentaris o facin virals les nostres piulades per l’espai digital.

A mi tot això em sembla al·lucinant. Més que res, perquè segur que hi ha persones que han dormit malament alguna nit pensant en una discussió i els insults que han rebut, i potser fins i tot l’endemà els han demanat perdó. S’ha de ser boticlasta per dedicar temps a un bot, a un robot o a la mare que els va parir a tots dos.

En quin món estem vivint?

El problema no és el Barça i l’escàndol del màrqueting o antimàrqueting de les xarxes socials. El problema és que estem creant un món totalment absurd on la socialització, la capacitat de raonar i les habilitats comunicatives tenen cada cop menys espai i sentit. Ja no és un tema de postveritat, és un tema de postabsurd. Acabarem com el mite de la caverna de Plató: parlant amb ombres, creient que són veritables, i oblidant que el boticlasta amb qui parlem ha estat creat per un correpins que es troba a la llum, fora de la caverna, davant d’un ordinador, creant éssers falsos que escriuran mitjançant algoritmes frases buides a les quals, com les ombres projectades a la caverna, donarem tot el seu valor.

L’objectiu de tot això és la influència, el domini del món a través de la mentida a una població cada cop més solitària i alienada que busca la felicitat entre zeros i uns.

stats