ECONOMIA
Economia 08/11/2019

Menorca impulsa la gastronomia com a reclam turístic

Unitat d’acció entre institucions, patronals i associacions per convertir l’illa en seu de la Regió Europea de la Gastronomia

Ivan Martín
4 min
Menorca impulsa La gastronomia com A reclam turístic

MaóL’estratègia promocional de Menorca s’ha anat diversificant els darrers anys. El tradicional sol i platja deixà espai per a la naturalesa, especialment després que es declaràs l’illa Reserva de la Biosfera. Però també hi ha hagut etapes per presentar Menorca com una destinació cultural, cinematogràfica, de relaxació i tranquil·litat, i darrerament esportiva. Ara el Consell de Menorca intensifica la promoció amb la gastronomia com a reclam principal. L’evolució de la cuina tradicional, esdeveniments com la Fira Arrels i la Mostra de Cuina Menorquina, a més de la irrupció d’associacions com Fra Roger ajuden a entendre el posicionament dels responsables que contribueixen a potenciar l’àmbit.

Fonts del Consell troben “imprescindible” incloure la gastronomia dins l’estratègia promocional. L’objectiu és ambiciós, fer de Menorca una destinació gastronòmica internacional. Recentment, el govern insular ha defensat a Brussel·les la candidatura de l’illa a Regió Europea de la Gastronomia per al 2022, un reconeixement que es farà públic a finals d’aquest any i que tot apunta que serà per a Menorca. Si es confirma, impulsarà encara més la restauració local. Les darreres setmanes l’illa també ha entrat a formar part de les 100 destinacions turístiques més sostenibles del món, segons la fundació internacional Green Destination. El repte és ser entre les deu millors el 2020.

Entre les fortaleses de Menorca per esdevenir un referent culinari, destaca que en només 700 quilòmetres quadrats es concentren 300 productors de 20 categories diferents i desenes de productes quilòmetre zero amb marca de garantia com el formatge, el vi, l’oli d’oliva i la mel. També cal remarcar les 17 marques pròpies impulsades des de l’administració els darrers anys, com el segell Reserva de la Biosfera i el projecte Made in Menorca. A més, l’illa impulsa innovadores iniciatives per conèixer els productes des de l’experiència, receptes plenes d’autenticitat mediterrània, un calendari d’esdeveniments dirigit a promocionar el producte i la cuina locals, i una notable representació de cuiners que construeixen la identitat gastronòmica menorquina a partir de la tradició i la innovació. I tot, amb el suport dels 1.800 negocis dedicats a la restauració.

Regió Europea de la Gastronomia

La presidenta del Consell de Menorca, Susana Mora, explica que la candidatura de Menorca a Regió Europea de la Gastronomia 2022 “és un projecte col·lectiu que aplega l’administració pública i els agents econòmics i socials. El reconeixement l’atorga l’Institut Internacional de la Gastronomia, les Arts i el Turisme de la Comissió Europea. “Partim amb l’avantatge que ens dona la unitat per assolir un mateix objectiu: fer de la nostra gastronomia un actiu diferencial i únic”, diu. El crític gastronòmic Borja Beneyto, conegut com Matoses, considera la distinció molt rellevant per a l’illa, perquè “ens ajudaria a articular processos interns i a accelerar els que s’estan duent a terme de manera independent. Tenim diversitat, iniciativa, patrimoni històric, una identitat forta i definida, però sobretot naturalesa. La clau és l’entorn”.

Per la seva banda, el president de l’Associació d’Hostaleria i Restauració de Menorca, José Bosch, reivindica la tasca del sector: “Hem vist com els restaurants de l’illa configuren una oferta d’experiències de nivell elevat. La cuina ha evolucionat, però sempre tenint en compte les característiques del producte local i el receptari tradicional. Aquestes premisses no les podem perdre. Cada vegada tenim més clients que consideren la gastronomia un aspecte fonamental a l’hora d’escollir una destinació turística”.

L’impulsor de la candidatura és l’exdirector general de Cultura del Govern Jaume Gomila. “Ha estat un procés apassionant”, afirma. “Primer vàrem començar com a Illes Balears, però vàrem veure la dificultat que suposava per la singularitat de cada illa i ens vàrem centrar en Menorca”, afegeix. Explica que el grup promotor són dotze agents d’àmbits diferents, però que s’ampliarà els pròxims mesos. Gomila també destaca que ara hi ha una dotzena de regions a Europa i convertir-se en seu, a banda del títol, “incidirà en el suport al sector primari, el suport al comerç local, la protecció de les abelles i la sobirania alimentària i energètica”.

La Declaració de ses Quarterades

Un total de 21 persones vinculades directament a la gastronomia es varen reunir fa un any a la finca de ses Quarterades d’Alaior a petició de l’associació Fra Roger. Varen redactar un manifest i unes recomanacions que varen enviar al Consell de Menorca, que també tenia representants en l’encontre. El text feia una crida a la participació de Menorca en fires de turisme gastronòmic i en esdeveniments de fora de l’illa. També subratllava la importància de fer accions de promoció a Mallorca, que és un mercat potencial important, per la qual cosa instava les empreses a configurar paquets de turisme experimental que combinassin gastronomia i cultura, desplaçament i allotjament.

La declaració de ses Quarterades parla de mantenir i potenciar els esdeveniments gastronòmics a Menorca, perquè suposen una oferta interessant en temporada mitjana, consolidar la Fira Arrels, a més d’organitzar nous esdeveniments que converteixin l’illa en un referent en la salsa maonesa o sobre el coneixement, la formació i la qualificació en servei de sala en restaurants i hotels, per exemple. D’altra banda, el document reclama que els restaurants i hotels incloguin en les seves cartes plats elaborats amb productes locals, afavoreixin els projectes que fomentin el teixit associatiu, potenciïn la presència del recurs turístic culinari a internet i a les xarxes socials, s’obri un Centre de Cultura Gastronòmic a l’illa, i s’avanci cap a la marca Menorca Gastronòmica.

stats