La relliscada de TV3

Els informatius d’Atresmedia no van considerar noticiable l’assenyalament dels professors

Dilluns els informatius de les diferents cadenes es feien ressò de les pintades que havien aparegut al mur de l’entrada de l’Institut Palau de Sant Andreu de la Barca, on s’hi llegien els noms i cognoms dels professors acusats d’haver humiliat un grup d’alumnes fills de guàrdies civils (sempre segons la versió dels pares de les criatures) i se’ls acusava de "nazis separatas". L’amenaça connectava amb el fet que el dia abans el diari 'El Mundo' havia assenyalat els nou professors de l’Institut de Sant Andreu de la Barca publicant les seves fotografies, en un reportatge on se’ls identificava físicament, i facilitant noms i cognoms. El líder de Ciutadans, Albert Rivera, va contribuir a la difusió de la informació a través de les xarxes socials.

Però no totes les cadenes van informar d’aquest fet. Curiosament, els informatius d’Atresmedia (Antena3 i La Sexta) no van considerar noticiable l’assenyalament públic i l’amenaça d’aquest grup de professors. Sobretot en el cas d’Antena 3 l’omissió era estranya tenint en compte que diàriament dediquen bona part del seu temps a tota mena de truculències recòndites i successos del Procés. Ahir va quedar clar que només en fan notícia quan són els partidaris de Tabàrnia els que, suposadament, pateixen assetjament i violència per part dels independentistes. Tant en l'informatiu general com en el d’esports ens van oferir les pintades a casa d’en Boadella i a casa d'en Tomás Guasch. Però de les pintades contra els professors ni piu. El 'Telediario' de TVE també va ignorar la notícia, creant un exemple més per a la campanya #AsíSeManipula de les xarxes socials.

Els informatius de Mediaset –'Informativos Telecinco' i 'Noticias Cuatro'– sí que van informar dels fets de manera impecable i objectiva i oferint el context necessari, fins i tot enviant un redactor a les portes del centre per explicar que ja s’havien netejat les pintades. Aquestes dues cadenes, a més, van tenir l’encert de pixelar parts de la fotografia per tapar els cognoms dels professors i preservar la seva identitat.

TV3, tant en l’edició del migdia com la del vespre del 'Telenotícies', també va abordar amb rigor la notícia, fins i tot introduint la reflexió sobre la manca d’ètica periodística que comporta assenyalar aquests professors en un diari i que un polític se'n faci ressò. Els 'Telenotícies' també van tenir cura de pixelar la fotografia del mur de l’institut pintat per tapar els cognoms. Ara bé, en l’edició del vespre es va produir una d’aquelles relliscades incomprensibles. Mentre que en el vídeo la imatge apareixia amb els cognoms convenientment distorsionats, a l’hora de donar-hi pas en Toni Cruanyes tenia, a la seva esquena, la fotografia íntegra de mida gegant, de manera que es llegien els noms i cognoms complets. Una relliscada la pot tenir qualsevol, però en aquest cas tirava per terra la tesi més elemental de la notícia, i en comptes de denunciar, sense voler, contribuïa a assenyalar.

Més continguts de