17/07/2017

El Prat s’ha fet més internacional, però encara no és el ‘hub’ que caldria

2 min

Bona part del creixement i la supervivència econòmica de les ciutats depèn del bon estat de les seves infraestructures de transport. I, per descomptat, de la seva bona gestió. A Catalunya calen sempre anys i anys de protestes i reclamacions per aconseguir els mínims exigibles. Si és que arriben; n’hi ha prou recordant el que passa amb Renfe, els inexplicables retards en el corredor mediterrani o la manca d’inversió en carreteres d’alta perillositat.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

El cas de l’aeroport del Prat és també exemplar. Aena, la gestora dels serveis, té unes prioritats que molts cops no coincideixen amb les necessitats del món empresarial i social català. La majoria dels vols directes a destins fora d’Europa estan centralitzats a Madrid, i Barcelona s’ha concebut com un aeroport centrat en el low cost i el turisme. Fa anys que es reclama que el Prat pugui ser un hub internacional que permeti viatjar a països llunyans sense haver de passar per Barajas o per altres aeroports europeus. Per aquest motiu, entre d’altres, es va crear el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA), un organisme integrat per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat, la Cambra de Comerç i la mateixa Aena. Més de 10 anys després de la seva creació s’ha vist que era una entitat necessària i que calia aquesta coordinació per obtenir resultats. Només en els primers cinc anys, el volum de passatgers que volen a destins fora del continent europeu va créixer de 2,2 a 5,6 milions, i les freqüències setmanals dels vols es van triplicar. De fet, en els últims 12 anys l’aeroport ha gairebé triplicat els vols directes a destins fora d’Europa, però és significatiu que molts d’aquests nous vols s’hagin incorporat en els últims dos anys. Una quinzena de les 44 destinacions internacionals fora d’Europa es corresponen a aquest període, cosa que demostra l’atractiu creixent de la ciutat.

Tanmateix, encara falta molt per fer. Hi ha destinacions que es resisteixen per diverses raons -Ciutat de Mèxic o Tòquio- i hi ha un buit important pel que fa a les connexions amb l’Àfrica subsahariana. Els experts reclamen també mesures per consolidar aquests vols, que molts cops són estacionals, i també la millora de la connexió entre l’aeroport i la ciutat a través de l’AVE. Queda molta feina per fer.

stats