05/03/2012

Urgències al port de Barcelona i a l'aeroport del Prat

2 min

¿De derrota en derrota fins a la victòria final? Tant de bo. Aquest és l'escenari més optimista. En termes gramscians, només ens queda agafar-nos a "l'optimisme de la voluntat davant el pessimisme de la raó". Perquè de raons per desconfiar dels plans del govern del PP sobre el futur de les dues grans infraestructures catalanes, l'aeroport del Prat i el port de Barcelona, n'hi ha de sobres.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

El govern de Zapatero, malgrat les promeses i les bones paraules, va deixar un balanç magre: tant el port com l'aeroport segueixen sense connexió ferroviària, mentre que la T4 de Barajas va entrar en servei al desembre. Les obres havien estat licitades en la mateixa data (novembre del 2002) i tenien un cost i un període d'execusió similars. A l'aeroport barceloní, però, ni han començat. En el cas del port, no hi ha comparació perquè Madrid no en té. Val més no imaginar-se què hauria passat si en tingués. El que sí que va tenir Madrid fins al 1977 va ser el ministeri de la Marina, les competències del qual avui ostenta Foment. L'actual titular d'aquest ministeri, Ana Pastor, que avui es reuneix a Barcelona amb el conseller de Territori, Lluís Recoder, en els mesos que fa que és en el càrrec ha donat senyals preocupants: ha aturat el concurs per privatitzar i descentralitzar la gestió del Prat (i ha explicitat que no veia bé que competís amb Barajas), ha tornat a posar sobre la taula el corredor ferroviari central (en lloc d'apostar pel mediterrani), ha donat, en canvi, prioritat a l'AVE gallec (la seva terra) i no ha fet cap gest sobre la connexió del port, on urgeix una solució per rendibilitzar el nou moll de contenidors impulsat pel gegant xinès Hutchison, amb vora 4.000 milions invertits.

La visita de la ministra hauria de servir per fer visible un canvi d'actitud: l'economia catalana necessita com l'aire que respira senyals d'optimisme. És urgent solucionar els enllaços del port i l'aeroport i recuperar la il·lusió per la gestió autònoma del Prat. Ana Pastor ho hauria de tenir clar.

stats