17/11/2019

Vehicles de col·lecció

2 min

Entenc perfectament que, sent una prioritat reduir la pol·lució a Barcelona, Ada Colau no ens deixi, a partir de l’1 de gener, circular amb vehicles de cert any de fabricació. Ara bé, aquesta restricció crec que no s’hauria d’aplicar a vehicles de col·lecció, que són una minoria i que són no només macos de veure circular sinó que s’han tornat part del paisatge del país. Motos com Montesa, Bultaco, Norton o Harley, cotxes com el Seat 600, o preciosos sidecars que ja no es fabriquen, en són exemples.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Sí, ja sé que el criteri ha de ser un perquè som molts barcelonins i cadascú podria tenir un argument de per què el meu vehicle sí i l’altre no. Però crec que aquest criteri hauria de ser temporal: prohibir els vehicles amb més de certa vida i, alhora, permetre els que tenen més de certa antiguitat, considerant que es tracta d’un nombre de vehicles petit i que són una demostració de la dedicació i entrega de certs propietaris a conservar cotxes i motos que és una llàstima perdre.

En el cas d’algunes marques, estem parlant, a més, de vehicles que només es van fabricar a Catalunya, com ara la Montesa Impala o les Bultaco de carretera, i que ja són part de la imatge de la ciutat, com ara els colors negre i groc dels taxis. El mateix caldria dir del Seat 600. Veure’n un és un goig, un viatge al passat i, alhora, grans i petits comproven que és possible conservar les coses al llarg dels anys. Conservar el que ja s’ha fabricat és tant o més respectable amb el medi ambient que limitar-ne les emissions. Els efectes nocius que comporta fabricar un vehicle nou són superiors a l’impacte de la pol·lució que emetrà al llarg de la seva vida, així que mostrar vehicles antics que han passat la inspecció tècnica obligatòria, que estan ben conservats i que eviten haver de fabricar sense límit és també una mostra de respecte pel medi ambient.

Sí, ja sé que els caps de setmana aquests vehicles podran circular, però hi ha gent que fa dècades que els fa servir cada dia. Que et prohibeixin circular amb un cotxe o moto que has conservat 40 o 50 anys és injust quan parlem d’un parc de vehicles tan petit i de tan poc impacte en el total de pol·lució.

Estaria bé que l’alcaldia considerés aquest tema.

stats