11/06/2020

Una dona lliure

1 min

Que gran, la Sardà! Amb la seva humana perfecció dalt de l'escenari, amb aquella capacitat d'esprémer l'essència dels arquetips amb un simple gest de boca i un clac displicent amb la llengua, amb aquella solidesa amb què omplia l'espai sobre la fusta en qualsevol registre.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La Sardà ha sigut una de les més grans actrius catalanes, de les que glacen la sang i fan riure i plorar amb un petit gest. Una actriu com una catedral que ha sabut fer tots els papers amb precisió i professionalitat, amb personalitat pròpia.

Però també m'agradava la dona, amb aquella exigència i voluntat de perfecció, amb la poca paciència amb les situacions que considerava que li feien perdre el temps, amb aquella vehemència i aquell caràcter de llei.

La Sardà sempre m'ha semblat una dona lliure, capaç de dir el que pensava, encertant-la o equivocant-se a la seva manera, sense concessions a la galeria, sense voler agradar a tothom, ni deixar-se atrapar en la teranyina del quedar bé. La Sardà no volia agradar a tothom més enllà d'exercint la seva professionalitat sota els llums d'un escenari. I sí, era dura amb els periodistes, tan dura com els que són tan tous per dins que necessiten una protecció i els que porten malament l'estupidesa de no exigir-se fer les coses bé.

Una actriu sòlida ja fos representant els textos de Josep Maria de Sagarra, els de Bertolt Brecht o dirigint-se a l'inefable Honorato. I una senyora amb caràcter. Un luxe.

stats