CRÍTICA TV

L’informe ignorat d’Amnistia Internacional

Ni 'La Sexta noticias', ni 'Espejo público' ni 'El programa de Ana Rosa' en van parlar

Dimarts al matí Amnistia Internacional feia públic el seu informe sobre el judici del Procés on es demanava l’alliberament immediat de Jordi Sànchez i Jordi Cuixart i l’anul·lació de la seva condemna. L’ONG expressava també la seva “preocupació extrema” per les implicacions de futur de la condemna, i alertava que s’obria la porta a castigar i criminalitzar els actes de protesta no violents.

Tenint en compte que les televisions espanyoles viuen molt pendents de qualsevol circumstància i detall que tingui a veure amb el Procés i l’empresonament dels polítics i activistes independentistes, la repercussió d’aquesta notícia va ser irrisòria. L’únic informatiu que se’n va fer ressò de manera clara va ser el Telediario de La 1. El titular en pantalla informava que « Amnistía Internacional pide la liberación inmediata de ‘Los Jordis’» i el vídeo explicava, breument, que l’organització havia considerat que les penes eren excessives i demanava que es revisés el delicte de sedició.

La Sexta noticias, en canvi, va ignorar l’informe d’Amnistia Internacional, igual que el magazín Más vale tarde. Qui sí que ho va comentar va ser Antonio García Ferreras al seu programa Al rojo vivo. Van informar de la notícia amb l’aclariment preliminar que Amnistia Internacional considerava que “ fue un juicio justo”, i amb l’afegit que consideraven que “ las condenas son excesivas y desproporcionadas”. Però cal parar esment, sobretot, a la manera com va aprofundir en el tema. García Ferreras va comentar la notícia durant la connexió en directe amb Lola García, la directora adjunta de La Vanguardia. Va ser només a ella a qui va demanar l’opinió. Ferreras li va comentar a la periodista: “ Claro, esto es un palo de relativa importancia...” De tan relativa importància que en cap moment va preguntar per aquesta qüestió als tertulians que tenia a la taula. És una estratègia sibil·lina per relegar determinades notícies a un àmbit més “regional” i de segon nivell (el que comenta un col·laborador des de la distància) i separar-les dels temes que Ferreras deu considerar realment transcendents, que són els que es tracten a la taula amb els tertulians. És més, aquell dia els tertulians de la taula van dedicar més temps a comentar com a veraç la notícia de Tsunami Democràtic sobre la Seat, que era falsa, que no pas a l’informe d’Amnistia Internacional, sobre el qual ells no van ser preguntats.

A Antena 3, ni Espejo público ni els informatius de la cadena se’n van fer ressò. A Telecinco, ni El programa de Ana Rosa ni els seus informatius.

Esperem que el departament de premsa d’Amnistia Internacional tingui en compte i alerti d’aquest biaix en la repercussió mediàtica i difusió dels seus informes quan l’ONG hagi de valorar la qualitat del dret a la informació a l’estat espanyol.

Més continguts de